Korvrapporten 2022 - senap populärare än ketchup på korven

Från sajten:
image

Nu har årets korvrapport släppts (japp det finns en sådan på riktigt) och den visar att så många som 95 procent av alla svenska äter korv och favoritsaken på korven är senap.

Det är Demoskop som har genomfört undersökningen på uppdrag av Svenskmärkning och resultatet har vi nu i form av Korvrapporten 2022. Undersökningen visar att den absoluta favoritkorven i Sverige är falukorven (41%) som för övrigt är den enda namnskyddade charkuteriprodukt vi har här i vårt avlånga land. Efter falukorven är favoritkorven att smaska i sig Chorizo (29%) och på delad tredjeplats hittar vi vanlig grill- och kokkorv (24%). När svensken står där på ICA och ska välja korv så tittar de främst på smak och därefter kötthalten i korven och sedan om det är svenskt kött och om sist om den är tillverkad i Sverige.

När det kommer till toppings på korven så är favoriten senap (69%), följt av ketchup (66%) detta skiljer sig dock beroende på hur gammal man är. Personer över 29 år är betydligt mer frälsta i senap än den yngre publiken som istället tar ketchup framför senap om de måste välja. Rostad lök är storfavoriten utöver ketchup och senap och sedan hittar vi bostongurka och räksallad. När det kommer till tillbehör så är korvbrödet det vanligaste tillbehöret (64%) och därefter har vi mos (25%), pasta (16%), pommes (11%) och sedan har vi 2 procent som helst äter sin korv utan något tillbehör alls.

Grillad färskkorv är undertecknads favorit.

Vilken är din favoritkorv, ska den grillas eller stekas, kanske kokas? Och vad har du på den?

Via Pressmeddelande

2 gillningar

Hur ska din korv tillagas (eller inte tillagas)

  • Den ska grillas
  • Den ska kokas
  • Den ska stekas
  • Äsch, äter den rå

0 röster

Frågan är felställd. Borde vara "Hur äckligt är senap?"

  1. Äckligt.
  2. Jätteäckligt.
  3. Lika äckligt som att vara barn och se sina föräldrar pussas
2 gillningar

Du får göra en senapspoll helt enkelt! Älskar senap <3

3 gillningar

Jag är heller ingen större fan av senap. Men har på senare år lärt mig äta det till ärtsoppa. Men aldrig på korv. Kanske dags att börja med det.

Klart du ska! Det finns så många olika sorter som tar ut svängarna lite mer idag så den här sommaren tycker jag ditt primära fokus ska ligga på senap!

2 gillningar

Stekas eller grillas!

Senap är magi!

1 gillning

Jag älskar korv med bröd, grillad eller kokt spelar mindre roll, båda har sida fördelar.
Gillar senap på men ingen så stark så det sticker i näsan, hellre Johnnys söta.

Prinskorv däremot blir fet och oaptitlig när den steks så den ska ätas "rå" och jävlar vad god den är då.

3 gillningar

Ostekt falukorv är ju förjävla gott också!

3 gillningar

En kall Denniskorv är inte dumt det heller!

3 gillningar

Den kan hända att en och annan skiva åker in i munnen redan då man skivar upp den ja!

1 gillning

IMG_3378|375x500
Så här ser det bäst ut

3 gillningar

Åh, så jälva gott. Blev sugen på att ta en fredagslunch i byen nu :wink:

1 gillning

Fyfan så jävla gott!

Mosbricka med två bamsekorvar, johnnys senap, ketchup, boston och pommeskrydda på moset :drooling_face::drooling_face::drooling_face:

3 gillningar

Bullens pilsner korv kokt direkt på plattan i burken är inte helt fel det heller! :grin:
Gärna kombinerat med en burk av Felix Chili con carne direkt ifrån burken också. :heart_eyes:

Lite som en Ikeamöbel, kommer omonterad :joy:

1 gillning

Skånsk senap är ju mumma för tusan!!! :stuck_out_tongue:

7 gillningar

Jag kör grillat på första plats och stekt på andra! Bara senap och helst stark! Ingen billig korv som smakar skit! Ska vara mycket kött i mina.

3 gillningar

Skånsk senap är fint! Grovkornig! :heart:

4 gillningar