Det är väl en blandning av killgissande och ser hur det ser ut lokalt runt omkring mig. Många företag byter ofta som du säger, men en hel del mindre gör det inte. Har både sett och kört gamla häckar från verkstäder och sett paketbilar mm med manuella lådor. Ser jag mig omkring en random dag när man åker till jobbet så är merparten av bilarna äldre bilar som körs och står parkerade som är manuella.
Vi köpte ingen ny utan två år gammal, så vi fick ta en som passade prismässigt och när vi valde så var automat ett plus. Hade vi hittat en mycket billigare manuell hade det kanske blivigt den.
Vi kör mest korta stäcker inne i stan för jobb eller leveranser, alltid skönt slippa ett moment.
Man kan ju bli sugen på en veteranbil/kultbil och då kan det ju vara bra att man får köra manuell. I slutändan gör vi ju alla som vi vill och detta kan ju bli en långdragen diskussion där många håller på sitt. Nu är jag ju en bakåtsträvande Ove så om jag skulle behöva ta om mitt körkort hade ju manuellt varit det givna valet. Idag måste jag ju ha det på jobbet och jag gissar i dagsläget att det är 50-50 vad det gäller aut & man på de bilar jag jobbar med.
Bussen (Volvo 8900), jag kör har frihjul, så det finns fortfarande kvar, men verkar ha försvunnit från bilarna. Nyttan där är är nog inte lika stor som i tunga fordon, såsom buss, lastbil m.fl. Med frihjulet kan jag rulla flera kilometer innan bussen stannar.
Inte alla bussar har frihjul.
Nu i Italien när vi skulle boka hyrbil så var det som väntat mest manuella bilar att välja på. Automat var klart dyrare.
Saknar spolarbälgen längst ner till vänster..
Hur många fossila småbilar har automat, statistiskt?
Jag (som bara kör automat på egna bilar sedan hedenhös) brukar roa mig med att kolla detta, och det är ju otroligt sällan man ser en fossilare i golf-klassen eller mindre med automat. För att inte tala om franska bilar i nästan alla storleksklasser.
Det är inte så konstigt eftersom automat ofta blir surrigt och slött på en svag fossilmotor.
Nej, självklart ska man ta för manuell. Vinner man speciellt mycket i tid på att välja automat?
I Italien åker man inte bil, där kör man.
Självklart.
Här får man va med. Men inte så farligt som jag hade tänkt. Värst var det i bergen med supersmala gator och serpentiner. Man tänkte många gånger att nu drar vi sönder sidan på bilen.
Hyrt en Jeep Renegade. Riktigt trevlig bil. den har t o m Apple Car play vilket är en otrolig hjälp att ha.
Precis så är det.
Sån vi hade som hyrbil i Italien.
Jag har kört bättre bilar om jag säger så...
Jag har kört betydligt sämre om man säger så när det gäller hyrbilar. I Spanien. Denna är en Diesel, klarar sig väl med drag upp för backar . Sitter högt. Adaptiv farthållare o annat lullull som man oftast inte haft på våra tidigare hyrbilar. Små jäkl motorer som knappt orkar med ett motlut.
Vi hade en sån fast laddhybrid, den var inte pigg haha
DN skriver idag att automat kan bli standard på körkortet, sen kan man ta manuell med en tilläggsutbildning. Idag är det tvärtom, att tar man bara automat så får man en begränsning på kortet.
Inga fossil bilar ska få tillverkas efter 2035 i EU så det blir väl spiken i kistan för manuell låda. Deppigt @RolexJocke
Inga problem, 2035 har jag färdtjänst.
Ska köra runt dig överallt i min Peugeot!
Du vet väl att Peugeot översatt blir Permobil.