Köpråd till familj, vänner och bekanta

Lätt att svara på, de modeller som kostar 300k och uppåt och som ingen vanlig Svensson ens skulle drömma om att kunna köpa.

Fan @Esse , här briljerar du :smiley:

Inte bara att du får in härföraren och titanen Markus Rosenberg som ett exempel på perfektion utan också att ditt exempel på det motsatta är ifk göteborg :smiley:

Underbara referenser :+1:t2:

Slutade med att bror köpte en Sony istället. Det är tacken för att man gör lite förundersökning :sweat_smile:

Lite som min svärfar. Slutade med att han köpte en LG på Ica :joy:

1 gillning

Samma med min svärfar. Jättemånga frågor före (och efter) köpet. Men det slutar alltid med att han köper en obskyr Grundig från samma tv-gubbe han alltid handlat av.

2 gillningar

Stod en timme på Elgiganten och prutade på diverse tv för att han ville ha en ny. Efter den timmen säger han att han ska fundera lite och går. Stackars säljare :joy:

1 gillning

Ja det är fascinerande - story of my life.

Bekant: "Du som har koll på teknik kan du hjälpa mig med att köpa [produktkategori] "
Jag: “Ja visst, köp X eller Y”
Bekant: “Eh vad tycker du om Z”
Jag: “Njea, av anledning A, B och C är X eller Y bättre”
Bekant: “Tystnad”
Bekant 1 månad senare “Eh du hade rätt, Z var verkligen inte bra, fattar inte varför jag inte lyssande på dig”
Jag tänker “Jag fattar inte att jag lade tid på dig”.

5 gillningar

Just tv tycker jag är svårt att rekommendera till någon. Det finns så många parametrar som spelar in.
När någon kommer och vill ha köpråd om spelkonsol eller mobiltelefon så är det enklare. Spelkonsol brukar jag rekommendera den som kompisarna har. Och mobiltelefon brukar jag fråga om de har någon som de brukar fråga om hjälp när det strular, har de det så brukar jag rekommendera att köpa samma som den som hjälper till har.

2 gillningar

Lite som en kund kom in och undrade: Vad tycker du om Land Rover? Mekar du med dessa?

Jag svarar: Inget jag rekommenderar. Mekar i mån av tid, m a o helst inte.

Dagen efter kommer han förbi: Kolla in min nya Land Rover. :joy::joy:

6 gillningar

Land Rover borde väl rekommenderas om man driver en verkstad? :sweat_smile:

2 gillningar

Ja de skapar ju jobb men som tur är man privilegierad att man kan välja bort vissa saker här i livet. Vissa saker är inte människan skapt för som typ en del arbeten på en Land Rover. :joy::joy:

2 gillningar

Då vad det min tur att köpa TV till min snart 80-åriga far.

Han har idag en Philips 32" som han fick av oss för två år sedan när vi köpte ny. Så han fick ärva våran minsta TV.
Men som många äldre så ser han ganska dåligt och ser knappt texten så det får nog bli en 50-55" nu.
Min far är en enkel man och tittar bara på linjär-tv som han får genom antennkabeln. Han alltså ingen box eller liknande.
Funkar alla TV-appareter med den hederliga gamla antennkabeln? @Esse
Så han behöver bara en enkel TV med huvsad bild och en budget på 5-7000:-

Har ni några tips…

Vad tror ni om den här?
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293516/samsung-55-q60a-4k-qled-2021

Q60 låter som en jättebra lösning till honom. Men för att veta om vi skall få in hans kanaler så behöver vi utröna om han bor i lägenhet eller har egen tagantenn.

Lägenhet. För två år sedan stängde dom ner det analoga och han var tvungen att ha en TV med digital mottagning så det därför han fick våran TV eftersom den fina gamla plasma-tv han även fått av oss inte hade digital mottagning.

DVB-C alltså - det har den stöd för. En CI-modul behövs.

1 gillning

Men det är bara modulen som behövs. Inget kort i.
Kommer ihåg att jag hade en sådan för många år sedan. Skall kolla om jag har kvar den. :+1:t3:

Ska man inte se krypterade kanaler behövs ingen CI-modul.

1 gillning

Det var lite det jag tyckte var konstigt. För han kollar idag på linjär-tv på sin Philips utan någon modul. Det är typ 12-14 kanaler han har.

Alla kanaler är väl krypterade numera?