Hej Bubblan.
tänkte försöka hitta en PC laptop på rea till sonen som ska användas främst till studier på universitetet, men ska även vara kapabel till gaming. Gaming delen behöver vara "good enough" inget värsting, han har en stationär gaming pc, men kan vara kul om laptopen kan användas till spel att användas när man inte är på hemmaplan.
Budget har jag inte funderat klart på ännu. helst en bit under 10000. Kanske 7-8 k är en gissning från min sida där man kanske kan få nåt bra? Svårt att sätta en definitiv budget när man inte har koll på om det på en satt siffra bara finns skräp.
Exakt vad man behöver för studier eller jobb samt gaming vet jag inte direkt. Finns många här med betydligt bättre kunskaper gällande hårdvara än jag men jag kan delge det jag skrev om i Gaming 10 åring tråden.
Dottern skaffade nyss en gaminglaptop från Power. Första MSI de levererade var redan använd (MSI har ingen skuld i detta). Efter upprättelse från Power så blev det en Asus TUF A15, se länk nedan. Den funkar mycket bra och då jag känt på båda så är nog TUF lite bättre byggd än motsvarande MSI.
Men 16 GB RAM och så kraftigt grafikkort som plånboken tillåter är nog att rekommendera. Gaming laptops är ju lite tyngre och låter ibland lite mer då de har oftast flera fläktar
Sedan en sak som min son påminner sin mor om (min fru). Det var när hon frågade om man kunde göra läxan på en gamingdator
Hade hållit mig borta ifrån Acer.
Annars är MSI och Asus bra.
Jag skulle säga kör på minst 16GB RAM, 8 idag är lite.
Intel eller AMD spelar ingen större roll idag.
RTX 4050 och 4060 märker du nog ingen större skillnad på.
Hon har en Air idag, men den sjunger på sista versen. Fint lagad laddkabel också..
Men egentligen får hon inte ha några program från kontoret installerade på en Mac, även om det bevisligen går. Så en dag är jag rädd att när något ska uppdateras så ryker hennes tillstånd. Arbetsgivaren står inte för bärbar utrustning.
RTX 4050 mobile slår ju P2000 med hästlängder om det är där det sitter. Men som arbetsstationer helt klart. Beror ju på hur mycket gaming kontra tyngre program man vill köra
Bloatware att lösa med ominstallation, dålig livslängd får man dock generellt räkna med när det kommer till laptops…. Förutom möjligtvis Macbooks som brukar ha grym livslängd.
Men ominstallera en helt ny dator? Kan man gör iofs, jag har aldrig köpt en ny dator på massor med år min laptop är en liten f.d enterprisemaskin på 9 år som tuffar och går t.om med originalbatteri.
Denna verkar ha 3050. Duger det fortfarande tro? Hittade en också som var billig 6500 men då med 2050 grafikkort. MSI Thin 15,6" FHD 144 Hz - Gaming laptop - Komplett.se
Denna verkar vara liknande den du länka till men väger lite mindre.
Ska se om det måste vara en gamingmaskin. eller om det skulle räcka med något billigare att bara använda till skolarbete... Frun tänker att han har ju en gamingdator...
JA, det är svårt med laptops och vad behovet ska vara. Tänker själv lite spel som är hyfsat enkla, inte AAA grafikspel. Mest så man kan använda den i nödfall att spela lite roliga spel på när man reser. Får synka lite med honom.
Svårt att veta om man behöver kräm i maskinen annars för studierna eller inte. Han ska gå spelprogrammering, tror inte man får någon dator från universitet för att programmera, eller?
Fast processorn är 6 år gammal. Quatro korten är till för beräkningar, t.ex. CAD och t.om där får kortet stryk av det allra mesta idag.
Bygger du egna laptops eller? Vad jag vet så är det inga bloatware i någon modell direkt idag. Skulle det vara det så kör man bara en ominstallation. Batteritiden på gaming laptops är väl det som slitsmest. Vill man ha batteritid och bättre andra handsvärde så köper man mac.