Koppla Sonos ihop med en projektor

Hej gott folk,

Jag har precis köpt på mig en projektor Epson EH TW7100 som ska förse mig med stor bild. Till det tänkte jag få välljud från en Sonos Beam, Sonos Sub + två Sonos One som bakkanaler. Källan till det är en Apple-TV (gen. 5).

Nu till problemet…Jag har bara en utgång på Apple-TV:n!!!
• Hur gör jag?
• Någon som kopplat in liknande system?
• Kan denna vara en lösning?

Är mycket tacksam för svar med fungerande lösningar :slight_smile:

Mvh
Jimpa013

Nu är jag inte påläst inom denna hårdvaran sedan länge men har du inte utgångar på projektorn för att kunna transportera ljudet vidare?

En Canton smart connect kanske?

Vi hade ett case om detta uppe på jobbet förra månaden…
En kund har köpt mängder med Sonos högtalare och ville köpa en projektor också.

En HDMI Matrix är vad folk rekommenderar online om man googlar lite.

Jag pratade direkt med Sonos och de avrådde oss att sälja Sonos med Projektor och diverse “hemmabyggen” med adaptrar/switchar.

Vi sålde istället en 85" QLED TV till kunden samt en Sonos Arc + lite andra roliga produkter.
Han ringde och tackade oss så himla mycket efteråt för han blev super nöjd.

Förstår att det kanske inte är svaret du ville ha, men detta var på rekommendation från Sonos… :frowning:

3 gillningar

Råkar sälja en lösning i detta nu - fungerar även med Atmos om du skulle uppgradera till Sonos Arc!

https://www.tradera.com/item/424364325

2 gillningar

Hej Zinned,
Tack för ditt svar men där finns ingen utgång som löser mitt problem på projektorn.

Hej chrme109,

Vet inte om det funkat med det är inte en sådan lösning jag söker, vill ha en lösning med en mellanbox typ den Esse rekommenderar. Tack för din input :slight_smile:

Hej Curiosity,

Jag har oxå pratat med Sonos och vet deras rekommendationer men är övertygad om att där finns en lösning, typ Esses. Tack för input!

Lyfter frågan,
Har en AppleTv Gen4 samt en Optoma HD27.
Fick igår min Arc och har som Jimpa013 en projektor. Har skaffat en HDMI-Splitter från Kjell.(https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/hdmi-splitter/hdmi-splitter-2-vags-p69457) Deras basvariant. Bilden fungerar men kommer inget ljud.
Hur har ni löst det samt vilken produkt skaffade ni?
Kan det vara HDMI-kablarna jag har som är av äldre modell?
Har även testat med en äldre Extractor för att omvandla ljudsignalen till Optiskt för att sedan via Sonos Adapter tillbaka till HDMI.

@Esse - Länken till din omvandlare har upphört. Kan du skriva vad det va för mojäng du hade :slight_smile:

https://youtu.be/F4eMBrrcick :slight_smile:

Tackar tackar, verkar som en stabil och pålitlig lösning.
Är det någon som har en gissning på varför inte splittern från Kjell fungerade?

Den är nog inte gjord att splittra ljud och bild utan bara för att dubblera en signal - vidare har den väldigt låg bandbredd på sina portar.

Okej, då är jag med på dess funktion. Kan väl tycka att det inte är helt solklart att den inte har önskad funktion i produktbeskrivningen.
Nu är det dags att köpa HDMI-kabel, behövs det någon speciell sort? Eller kan jag bara köpa en av bättre kvalité?
Läst lite och det verkar fungera med både nyare och äldre HDMI-standard, är väl EARC som kräver nyare.

eARC kräver inget specifikt utan det är va du skall köra för signaler.

4K 30 hz klarar alla kablar. Sedan finns det de som är certade för 4K 60 hz samt 4K 120 hz / 8K 60 hz