Koppla in en Ubiquiti AP i ett befintligt nätverk

Jag har aldrig jobbat med Ubiquiti men har ju inte undgått deras positiva omdömen.

Nu har jag ett befintligt WiFi som inte är Ubiquiti, men skulle vilja utöka nätverket. Visst ska det bara vara att köpa en Ubiquiti AP och koppla på? Det behövs väl ingen "controller" eller annan Ubiquiti-hårdvara för att utöka ett existerande nät?

Jag tänker att man sätter samma SSID och lösen och kopplar på till exempel en sån här: https://www.dustin.se/product/5011232300/unifi-u6-pro-accesspunkt

Tänker jag rätt? Och vIlken AP ska man ha?

:thinking:

Du behöver controllers för styra den. Gå all in Ubiquiti =)

Åh nej, är det sant!? :grimacing:

Vad heter Controllern?

Byta ut mitt supervälfungerande Netgear Mesh-nätverk är inte intressant i dagsläget… Men vill lära mig mer om Ubiquiti. :slight_smile:

Nej det ska det väl inte vara? Går väl sätta upp med appen, även om jag gått all in själv :smiley:
https://community.ui.com/questions/Running-Unifi-AP-without-Controller-or-Cloud-Key/78f727f1-4c1f-43b8-8187-25353370e828

https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/ew8qa3/can_unifi_access_points_be_run_without_a/

2 gillningar

Såpass. Då är det bara köra @carlsson

Har du ett supervälfungerade mesh-nätverk från Netgear så hade jag fortsatt att bygga ut det istället för att ta in en accesspunkt från en annan tillverkare.
Att ge den samma ssid och lösenord är inte att utöka ditt befintlga mesh-nätverk utan det kommer att bli mer av en fristående enhet. En ap som enheter riskerar att fastna på. Särskilt om de har en benägenhet att vara "sticky" som t.ex. iPhones och iPad som gärna är kvar på en accesspunkt även om det finns de med bättre signalstyrka.

1 gillning

Bygg ut ditt befintliga mesh. Att sätta upp ett nytt nät (vilket det faktiskt blir) med samma SSID och lösen är bara att be om problem.

Jag hade en liknande tallrik liggande (enklare modell) som jag tog ut till jobbet då Wi-Fi't var dåligt på kontoret. Har bara en router från Telia så jag kopplade bara in tallriken i switchen jag har på kontoret. Laddade hem appen och konfigurerade den. Funkar hur bra som helst.

Ang utbyggnad av nätet så har jag motsatt upplevelse – Det fungerar jättebra!
Enheterna ska alltid koppla över sig till enheten som ger starkast signal, sen om det är så i verkligheten är en annan sak, men för mig har det fungerat som det ska.

Därmed sagt så kommer det säkert jävlas bara för att… :joy:

Fast nu kör väl du ett meshnät med alla acessspunkter från Netgear?

Stämmer. Slänger jag på en AP till med samma SSID och lösen så borde enheterna koppla upp sig dit när den signalen blir starkast.

Men självklart är det bättre att ha samma prylar överallt, men då kommer man ju aldrig lära sig hur bra eller dåligt såna här experiment funkar! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Att det funkar nu beror på att Meshet talar om för enheterna att byta accesspunkt. Finns tillägg i Wi-Fiprotokollet för roaming. Men det kräver att det är ett sammanhängande nät med en form av controller bakom det hela. Det förlorar du när du slänger in en accesspunkt från en annan tillverkare i mixen.
Så fortsätt med Netgear eller byt ut allt mot UniFi.
Att sätta samma ssid och lösen funkar så där. Särskilt om enheterna är sticky och inte väljer en ny accesspunkt förens den har i princip tappt kontakten med den nuvarande accesspunkten.

1 gillning