Koppla ihop Mac med iphone via bluetooth

Jag försökte nyligen koppla ihop min Mac (då en MBA i5 2020) med min iphone (12) via bluetooth nyligen men de ville inte bli vänner trots att båda “såg” den andra enheten i sin bluetoothmeny.
Går det att göra och i sånt fall hur då?

(Anledningen till att använda bluetoothkoppling var:
Jag var på ett flyg i flightmode men wifi på. Till min mobil hade jag köpt wifi-data för flygresan.
Jag ville:
1 - Surfa på min Mac och använda telefonens datamöjlighet
2 - Via Airdrop föra över bilder från mobilen till datorn då jag inte hade hunnit synka dem innan resan)

Det går tyvärr inte att dela internet över bluetooth. Även om det hade gått så är frågan hur bra det hade fungerat för maxhastigheten för bluetooth är 2 Mbit/s.
Airdrop kan du använda mellan Mac och iPhone utan att datorn är uppkopplad på Wi-Fi. Airdrop använde bluetooth för att enheterna ska hitta varandra och sedan sätts det upp en Wi-Fi-direktanslutning för själva filöverföringen.

2 gillningar

:thinking:

Det där funkar väl bara om man delar mobildata?

1 gillning

Ingen aning. Alla tre alternativen dyker upp så fort man slår på internetdelning.

Några år sen har jag lyckats dela mobilens datasurf till datorn via bluetooth. Men det kanske är spärrat i flightmode.

Nu testade jag med min iphone + ipad:
Flightmode på
Wifi och bluetooth på

Då kunde jag skicka bilder mellan dem via bluetooth utan att behöva parkoppla dem på något sätt!
Däremot såg jag att iphonen hade gråat internetdelning

Använder du Airdrop för att föra över bilder används inte BT utan Wi-Fi. BT används bara för att initiera ett Wi-Fi nätverk mellan enheterna.

Det kan stämma. När jag nu hemma testade iphone (flightmode) + Mac så kunde jag airdrop:a från iphone till Mac.

Oklart varför det inte funkade på flyget (enligt mitt första inlägg) men nu verkar det funka!

Ja lite svårt att avgöra varför det inte gick utifrån din beskrivning.