Kopiera från iCloud via macOS till backup

Jag tjatar lite om olika lagringslösningar och backupp och säkerhetskopior. Men en fråga:
Idag ligger alla mina bilder på iCloud. Jag skulle vilja föra över dem till en molntjänst(Backblaze) och till en NAS(ej köpt). Är det då så att jag flyttar över alla bilder till min Mac och sedan backar upp den mot molnet och mot NAS? Samtidigt känns det som risk att dra ned dem till datorn. Tänk om datorn/hårddisken går sönder under tiden detta pågår? Ganska osannolikt, men allt detta handlar ju om att säkra olika saker och att då lämna dörren vidöppen under en period känns inte logiskt. När allt detta är klart slår man på iCloudlagring igen.

Finns det ett vettigt sätt att göra detta på?

men när du tar ner dem från icloud kommer de ju inte försvinna därifrån…

1 gillning

Bilder flyttas inte till datorn utan dom synkas (kopieras) Så datorn kan explodera och du förlorar ingenting. Det som är så smutt med iCloud.

1 gillning

Aha, så är det ju såklart. Då ska jag börja ladda ned 46000 bilder till datorn, vad blir klart först, nedladdningen eller leveransen av NAS? :grin:

hahaha… När man laddarner så stor mängd från google photos så skapar de en stor packad fil. Borde icloud också göra?

2 gillningar

Ja det blir en biblioteksfil

1 gillning

När jag vaknade var det 16 filer kvar, men de hände det inget med. Sedan var det inte 46000 filer, det var 25000. Några var redan nedladdade.

Ja det är alltid bilder som finns lokalt när man har optimerad lagring på. Oftast är det dom senaste och mest sedda bilderna som laddas ner.

1 gillning

Det är 16 objekt kvar nu på nattkröken. Kan man på något sätt se vilka som inte riktigt synkar?
Skärmavbild 2021-11-25 kl. 22.55.06

Nej tråkigt nog. Det man kan göra är att stänga av iCloud biblioteket, då får man frågan om man vill hämta dom bilder som inte ligger lokalt. Då ska dom som inte är nedladdade laddas ner.

1 gillning

Jag klickar ur rutan som heter iCloud.bildeer och då får jag upp det här. Känns som tvärt om mot dig.

Ok då blir det annorlunda eftersom jag har Optimerade lagring aktiverad.
Jag skulle alla fall välja “Ta bort…” eftersom bilderna försvinner inte utan som det står så finns dom kvar i iCloud. Sen väntar du en stund och aktiverar det igen. Då kommer Bilder jämföra dom bilder som finns lokalt mot vad som finns i iCloud och förhoppningsvis ladda ner dom 16 som fattas.

2 gillningar

Testar. Annars får man försöka leva utan att ha full kontroll av 16 bilder utan ca 45000 bilder…:grin:

2 gillningar

Såklart de bästa 16… :zipper_mouth_face:

Jag hittar ut själv…

1 gillning

Det är säkert 16 bilder där du sitter i bilen.

1 gillning

Jag har ett Synology NAS som har TimeMachine, fungerar väldigt bra, inte mycket handpåläggning där

1 gillning

Sitter och väntar på en NAS från Synology och har utgått från att det går att administrera via TM.
Någon som vet om det är ett korrekt antagande?

Hur menar du administrera via TM?

Man kan använda TM på en Synology

https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/How_to_back_up_files_from_Mac_to_Synology_NAS_with_Time_Machine

1 gillning

Bra fråga, vet inte hur jag ska formulera det. Men styra via TM? Låta TM sköta processen? Idag hanterar TM mina backuper till Time Capsule och jag kan gå in i den via TM och kolla på “kopior” bakat i tiden.