Köpa ny mikrovågsugn

Vi måste köpa ny mikro då den gamla gav upp igår.
Vill ha en inbyggnadsmikro då vi har det idag.
Har kollat på MATÄLSKARE Mikrovågsugn, rostfritt stålfärg - IKEA som verkar vara rimlig.

Men ser även att det finns dyrare modeller med krisp-och grillfunktion. Använder man ens det? Är själv inne på att man enbart tinar saker eller värmer rester. Då är denna mikro ljusår bättre än nuvarande som är från 2008

Vi har ju ett gäng matlagare här i bubblan.
Vad säger ni att en mikro behöver för funktioner? @Marcus_Attefors @Mathias_Severyd @Stefan_Sandstrom @xms67 @MrMustang @pao @Hakan_Ander

Jag använder numera inte micron så mycket, men det viktigaste, tycker jag, är att den ger en jämnt fördelad värme. Där tror jag att Watt kommer in.

Min första Micro, som jag köpte begagnad 1992, värmde jämt och bra, den hade jag tills 2019, då körde jag av misstag ett brödpåseklipps i den och så var den förstörd.
Då fick jag en av en kollega, som just bytt, men den värmer inte jämt. Så, när mitt kök nu fixas till så blir det en ny Micro i alla fall. :sunglasses:

Den där micron duger alldeles utmärkt. Jag har en OBH Nordica från chili serien, den har en massa funktioner som jag aldrig använt. Är i stort sett bara upptining och värmning som man använder. Grillfunktionen är meningslös, det sköter vanliga varmluftsugnen bättre.

Tänker lite såhär när det kommer till Micro, ju simplare, desto bättre. Mindre grejer som kan spöka. Fast kolla vad @xms67 har och köp inte en sån, han har nog uppfunnit problem med vilken han än har :sweat_smile:

Edit: En sån här är det jag har.

Likt airfryer så bojkottar jag micro :slight_smile:

1 gillning

Mikron har ju fått ett kan jag tycka oförtjänt dåligt rykte men erkänner gärna att jag använder denna fenomenala grillfunktion för att tex göra grillkorv till barnen och mig själv när det ska gå undan.

Blir perfekt resultat varje gång utan slabb med oljor eller smör i stekpannan. Till vår mikro följde det med en teflonpanna som är perfekt vid dessa tillfällen. Till mikron ingick även en ställning som kan användas för att rymma två tallrikar samtidigt men jag använder denna vid grillning för att få upp tallriken nära grillelementet. Funkar även för andra typer av sådana här helfabrikat som Nuggets, biffar etc.

2 gillningar

Jag har vandrat hela cirkeln. Från enkel via väldigt avancerade med grill och grisp och gud vet vad allt heter. Men tillbaka på en med enbart vanliga funktioner. Jag säger också att många att är bra. Jag köpte senaste en Samsung utan roterande tallrik och det är bra för man får betydligt större yta.

Den är dock osmidigt att styra, krävs konstiga knapptryck. Så watt och användarvänlighet är det enda man behöver tänka på.

2 gillningar

Blir det inte lite ojämn värme utan roterande tallrik?

Det ska det inte bli. Det finns en låååång post om det som jag skrivit här någonstans. Man sätter en roterande "antenn" i eller under taket som sprider mikrovågorna och gör man det bra så är det mycket effektivt.

Det tillverkades mikrovågsugnar i Sverige på 80 och 90 talet utan roterande tallrik. Men så blev det rabalder i England då några hade blivit sjuka av att äta kyckling som inte var tillräckligt tillagade. Den svensktillverkade var nog störst på marknaden men de 9 näst största hade roterande tallrik så de började marknadsföra att med denna tallrik var det mer säkert. Den svenska ugnen slogs i princip ut från marknaden trots att alla tester visade att den var lika effektiv. Sedan spred sig det där och till andra länder och den svenska tillverkaren fick ändra sitt koncept och börja tillverka med roterande tallrik.

2 gillningar

Förutom att det inte är en inbyggnadsmikro :sweat_smile:

Vill ha en inbyggnadsmikro då vi har det idag.

Kom att när jag köpte ny inbyggnadsugn upptäckte jag att det verkar vara lite anarki i storlekar. Mindre standardiserat än på andra produkter. Så kolla måtten noggrant.

2 gillningar

Det finns kombinerade micro och varmluftugn, ser mer ut som en vanlig ugn. Tycker själv de är snyggare än en klassisk micro.

Ikea har bl.a. dessa.

1 gillning

Har redan en varmluftsugn. Det är mikro jag är på jakt efter :slight_smile:

Vi har gammalt Ikea-kök (faktum) men måtten verkar stämma rätt bra. Kommer kanske behöva såga till luckan för skåpet ovanför

1 gillning

Ingen tycker om dig. :joy:

1 gillning

Har man en air fryer så räcker det med en startknapp och nedräknings ur på micron då den används sparsamt.

Vi har väl snarare en ugn med mikrovågsfunktion, perfekt och blir symmetriskt i vårt kök då de är lika stora åt alla håll :nerd_face:

Det är ju smidigt med två ugnar, men man får ju komma ihåg att det blir lite svalningstid innan man kan köra mikrofunktioen igen efter man kört ugnen som ugn😅

1 gillning

Jag gillar också ugn och micro. Har vänner som har en lite mindre andra gun med micro funktion, det är något sådant jag själv vill ha när micron ska bytas. Har en inbyggnadsmicro som är rätt kass idag. Värmer oftast inte maten utan tallrikar, glas mm. Värmer ojämnt. Micropop funkar sådär.. Sen är den från 2008 så den har några år på nacken.
De är dock ganska dyra. sen som ni påpekat så verkar det vara en djungel med mått....

1 gillning

Har aldrig känt att vi behöver två ugnar, en har alltid räckt gott och väl. :sweat_smile:

1 gillning

Vi har en varmluftsugn med två våningar och en kombinerad micro/varmluftsugn. Och jag tror vi använts ugnfunktionen i micron en eller två gånger. För det är ju få gånger vi har behov att köra tre olika grejer i ugnen samtidigt.
Men har du behov att köra flera grejer samtidigt i ugnen kan det väl vara värt att titta på en kombi ugn.

1 gillning

När jag kikade på varmluft med micro på Ikea så kunde man använda båda funktionerna på en gång. Fanns olika program för att tina och värma mat som skulle bli bättre än en klassisk micro. Har inte provat själv dock...