kolla efter en beg Yamaha Aerox
Jag hade sportmodellen, SS1. Toktrimmade den, 2 dagar senare blev den stulen.
Köpte en Suzuki K50 för ett sexpack öl istället, den trimmades och fick behålla den tills jag gav den till min lillebror.
Det var tider det.
När den kom hade man redan flyttat hemifrån och var vuxen.
Jag höll också på att trimma en hel del. Testa 60 cc vilket gjorde att den fick en himla fart. Men tog bort pluggen och hade en annan förgasare samt drevade den som standard. Hos oss var man i elitserien om man hade en moppe som kom upp i 60 km/h vilket jag klarade om de inte var motvind eller uppförsbacke.
60 cc-trimmet togs bort efter att jag kört om min morbror på insidan. Han bodde granne med oss och det var några oroliga dagar efter det..
Här var det Honda 125 K5 som gällde, sen kom den fula B6:an som man traktade efter framgaffeln med skivbromsat framhjul.
Fan man bli ju lite nostalgisk.
Själv åkte jag Husqvarna Novolett 1956. 2-vxl med remdrift. Kör den fortfarande då och då.
Jag hade en blå. Men jag var lite udda som hade en sån för crossmoppar var väldigt populär då. Alla polarna hade sådana.
Nu kom jag att tänka på hur många tandremmar man rensat på sin gamla med ILO piano motor.
Jag har haft en Pusch Dakota. Körde runt på den i någon vecka. Totalt ointresserad men min far tyckte att jag skulle ha den.
Jag ville ha mer minne till datorn.
Crossmoppar kom just när jag var 15. EN kompis som fyller i september fick en sådan och det var så nytt att vi inte var säkre på om det var coolt eller konstigt... Året var 1982.
Vi hade en tradition i det stora kompisgänget som alla gick på samma skola att åka hem lite tidigt på morgonen till den som hade fyllt 15 och så körde vi runt ett tag innan skolan började. När vi kom till han med crossmoppen stod den krockad utanför hans dörr. Det visade sig att att han hade åkt ut ännu tidigare för att köra lite och krockat och hade brutit benet i krocken.
12 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vi som vårdar språket
Då är du 10 år äldre än mig. Det här var 92.
Vi har en Peugeot 4-takt här hemma går väldigt bra och känns gedigen. Finns inga tvåtaktare sen en viss årsmodell då de inte klarar miljökraven. En sak som talar för Peugeot eller andra "riktiga" märken mot de nya kinamärkena som Drax och MotoCR är tillgången på reservdelar, en dotter till bekanta hade sin moppe på verkstad i ett halvår bara i väntan på en reservdel från Kina. När jag servade vår moppe frågade jag om det och han bekräftade att det är precis så det är, peugeot har delar på lager i Sverige och EU medans de kan få vänta länge på delar till kinamopparna.
Mustang Mamba eller Yamaha DT var det coolaste när jag var 14-16 i slutet på åttiotalet. Jag hade en DBS trampmoppe som jag köpte för 500kr och sedan lackade om när jag praoade på lackverkstad. Gjorde typ 45 km/h otrimmad. Men vi trimmade alla kompisarnas moppar och lärde mig allt jag kan om förbränningsmotorer. Grymt bra skola.
Om folk visste hur många trasiga kinamoppar det står i väntan på delar skulle de nog inte ens fundera på att skaffa en sådan. Det värsta är när Bosse's cykel & fisk importerar 10 st moppar från Kina och sen inte har någon som helst eftermarknad utan hänvisar till Ebay eller Aliexpress för att skaffa delar.
Livets hårda skola är den bästa. Det var mycket prylar som gick sönder under utbildningen men man lärde sig med tiden.
Så kan du fika brytarspetsar och trimma in dem med bladmått också. När använde du ett bladmått senast på någon bil?
De ställer man in med ögonmått. Det kommer in en gammal Volvo och en beach buggy ibland så det händer fortfarande. Har nog 300 st brytare och kondingar i lager sen gammalt så jag löser det utan problem.
Yamaha Slider var ju poppis ett tag efter jag var 15, men det är ju ett tag sedan nu inser jag
Här kör kidsen bara mopedbil eller epor, tyvärr!
En Cake Makka är ju också cool, om han vill köra el som pappa
Problemet är ju att han helst vill under 15K och den där är väl stulen inom en vecka i Stockholm. Men den påminde ju lite om Cresent Compact.