Köpa moped klass I

Då var vi framme vid nästa utmaning. Sonen vill ha en moppe. En klass I och tanken är att köpa en begagnad men helst då en i bra skick och med bra kvalitet. Någon som har erfarenhet av mopeder klass I och kan hjälpa till ch rikta in sökaren?

Prisklass?

Oj, vet inte. Killarna i kvarteret säger att en ny kostar 19-22 000 på ett ungefär och en bra begagnad går loss på 12-16 0000, men inget jag kollat själv. Men mentalt är det väl mellan 12- 16 000 den här resan börjar. Glad om vi kan krypa under 15 000.

Vad ska det vara för typ av moppe? Alltså en scooter eller en cross? På min tid var Reju Dracc det fetaste man kunde ha. Jag hade dock en toktrimmad Kymco. Nån äldre variant på denna:

1 gillning

Det är väl scouter som är populär i våra kvarter. SÅ jag utgår från en sådan.

Och eldriven?

Jag tror tyvärr inte det. 15-16 åringar lider viss brist på planering och jag tror det är viktigt att de snabbt kan dra iväg när de vill. Har iofs noll koll på elmoppar och dess laddning.

I scootervärlden (håll för öronen nu @Marcus_Attefors ) så skulle jag säga att Peugeot Speedfight är typ det bästa man kan ha. Den är lite scootrarnas Rolls Royce.

Fina minnen man har från moppetiden! Köpte min första moppe när jag var 14 år som var en Crescent Compact! Köpte den beg för 1000 spänn. Hade den någon vecka innan trim åkte på, 75cc för att sedan hålla 3 dagar :confused:

Men fina minnen! <3

2 gillningar

Jag startade med en Suzuki M12 från 60-talet med det omtalade överliggande avgasröret för att snabbt övergå till Zündapp KS50. Givetvis ersattes motorn illa kvickt med en KS100 motor som gick som ett spjut. Drevaxeln gick av som smör i solsken och byttes tills slut med förbundna ögon. Detta var min inkörsport till den mekaniska världen.

Idag har jag tyvärr inge koll på vad som är bra eller anus.

2 gillningar

Var inte såna här populära på 60-talet? Men det kanske var tidigare än din moppemustasch hade framträtt?

Jag sålde faktiskt en gammal Solex med påhängsmotor fram för några år sedan.

1 gillning

Tycker faktiskt det är ett ganska häftigt koncept. Visst är det stenålder, men ganska ballt iallafall.

På Solexen trampade man iväg och släppte ner motorn på framhjulet så startade den. Sen när det gick nerför var det bara att dra upp den och rulla fritt.

1 gillning

Har du aldrig ägt nån Pusch Dakota? Känns som att alla 60+are har haft en sån en gång i livet. Eller en Ciao? Morsan hade en Ciao när jag var liten, med barnstol bak, som hon skjutsade mig till dagis och sånt med.

Pusch Dakota har jag haft en också! Blå och fin! Känns lite mera som en lätt mc men utan kraft! Första lätta mc jag hade var en Yamaha RD 125. Krockade med den när jag skulle åka ifrån min lärare som jagade mig då jag skolkade från skolan. 15-16 år var jag då.

Redan då du fick ditt nick alltså :laughing:

1 gillning

Polarna hade Puch, det var Puch VS Zündapp. Kommer ihåg att en Puch Dakota kostade 6K 1977 när vi var 15.

1 gillning

När jag var i just innan moppeåldern var det Pusch Dakota Zündap KS50(tror jag den hette), Mustang Mamba och Ciao som var populära. Mamban tror jag hade slutat tillverkats så de var ofta väldigt slitna och Ciao sågs den ned på lite. Sedan, något år innan jag fyllde 15 kom Yamaha FS1 att bli väldigt populär. Jag hade en silverfärgad Yamaha och det var en underbar tid. Bara det att den hade en grön lampa för neutral gjorde att det kändes som att framtiden var här. Den var också 4-växlad vilket var coolt.

1 gillning

Man ville dock alltid ha en Reiju Dracc, sån hade ju de rikaste kidsen. 6-växlad manuell. Gick avd jag vill minnas att trimma nåt grönjävligt.

1 gillning