Köpa ett par iPhone?

Har varit lite småsugen på att switcha tillbaka till iPhone (senaste iPhone jag hade var en 3GS) och när sambon började uttrycka missnöje med ständig platsbrist på sin Pixel 3a (64 GB) väcktes tanken att vi kanske skulle byta båda två?

Vet att det finns många iPhone-användare här, så tänkte kolla med er om ni vet om det finns någon bra deal att göra i kombination med familjeabonnemang eller liknande om man tecknar två telefoner och abonnemang samtidigt? Eller är det bara onödigt att fundera på och enklare att bara köpa telefonerna var för sig? Är öppen både för kontantköp och köp med abonnemang.

Erfarenheter? Hur gör ni i era familjer? :slight_smile:

1 gillning

Har aldrig gillat att köpa telefon med abb. Är ingen ekonomisk fråga utan bara någon slags frihet. Köper ju själv alltid vid release och då litar jag bara på Apple Store för leverans.
Frun har både mobil & abb genom jobbet så det är bara till dottern och mig det köps.
Vi kör Vimla och sedan köp av mobil direkt från Apple.

Men det är vi. :man_shrugging:

4 gillningar

Ja, vi kör också Vimla och det är ju i stort sett gratis och förmodligen är det billigast att fortsätta med det och köpa telefonerna utan abonnemang.

Men tänkte vidga vyerna och se om det finns något jag missat. :slight_smile:

1 gillning

De flesta kjedjor är idag helt oflexibla så troligen svårt att få någon särskild deal på två telefoner. Jag skulle såklart fråga men inte ha några förhoppningar.

Vi hade ett tag ett abonnemang där abonnemang 2 blev billigare, med det upphörde de med. Har inte hittat något som är tydligt lägre pris för 2 eller 3 jämfört med 1 person.

Telenor med familjeabbonemang. Har för mig att man kan vara upp till 6st användare, 169kr för extrakorten och ett för själva abonnemanget (vilket man nu väljer). Vem man kopplar till sitt abonnemang är valfritt. Jag kör mitt, sonens och svärföräldrarnas i mitt abonnemang. Telefonerna får du nog tyvärr ingen rabatt på.

Tre brukar jaga kunder kolla om de kan ge dig en deal. Bytte för ett år sedan och fick 4000 kr rabatt mot listpris på min Note 10 plus. Grabben fick 6 månader gratis och vi är 3 på familjeabbonnemanget

Lite återkoppling. Lägger bytesplanerna i träda, sitter inte i sjön för egen del och det känns ovärt att göra bytet mitt i modellcyklen då det inte reflekteras nämnvärt i priserna. Förhoppningsvis slipper man 60 Hz och Lightning i höst. :wink:

Sambon, som var sugen på en större skärm och mer lagringsutrymme bleknade lite när hon såg prislappen på en iPhone 12 Pro Max 256 GB, exkl. laddare. Men då hon kände ett akut behov av mer utrymme blev det en sniklösning i form av en Samsung Galaxy S20 FE 256 GB för 5995 kr (inkl. laddare).

Ibland blir det inte som man tänkte. Får se om det blir nya tag i höst. :slight_smile:

5 gillningar

Mycket bra val av lur S20 FE är nog den lur med mest bang for the buck :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ja, får hoppas att det blir bra. Känns lite som en OnePlus-telefon, innan de spårade ur, sett till pris och prestanda.

Som vanligt när det gäller sambon ska det gå fort att ta ett beslut, så jag som inte har stenkoll på Samsung trodde att alla S20 FE hade Snapdragon 865. Vilket jag nu upptäckt att de inte har utanför USA, i Europa verkar det endast vara 5G-modellen som har Snapdragon. På Elgigantens produktsida skriver man både att den har Exynos och Snapdragon. Förvirringen är total.

En av de saker som stör mig mest med Samsung är just Exynos på vissa marknader och vissa modeller, trots att det är ett sämre chip. Att prestandan är något sämre spelar ingen större roll i detta fall, värre är att jag läst att både batteritid och kamera också påverkas negativt. Frågan är hur mycket? Tur att Elgiganten har öppet köp. Men störigt av Samsung att hålla på så här.

Håller med dig till viss del. S20 serien var det olyckligt att SD var så mycket bättre än Exynos. Men det fixades lite till Note 20 och S20 FE är nog inte så stor skillnad längre. S21 serien där är skillnaden i stort sett borta och det ryktas om Exynos med ARM kanske redan till Fold 3. S20 FE med 120hz och 3x optisk zoom med 30x superzoom är ju nice. Tror dock inte den har DeX?