Köpa cykel till 13-åring, vilken?

13 åringen(som fyller 14 i vinter) behöver en ny cykel. Jag hade ringat in att det är 26" han behöver. Men kan se på nätet att helt andra storlekar föreslås till hans ålder och längd. Och någon form av MTB eller city MTB är väl modellen han vill ha. Det jag funderar på är vilka märken man ska kolla närmare på? Helst vill jag hitta en som har bra kvalitet med ett rimligt pris. Kan man resonera så eller har cykelmärkena olika nivåer inom sig? En modell med billiga delar, en med dyrare, typ?

Beror lite på hur lång han är, i den åldern växer dom med 1cm om dagen? :slight_smile:

Ett tips är att se till att cykeln har hydrauliska skivbrormsar, slipper du underhåll av bromsar utöver ett par bromsbelägg under cykelns livslängd.

1 gillning

Intressant.

Samtidigt kan man ju då tänka, cykelns livslängd…han kommer ju byta cykel låååångt innan den har nått EOL. Kanske då inte värt att lägga de pengarna.

1 gillning

Enklast är att han själv får välja. Dels så slipper du huvudvärken över ifall du valt fel.

Intressant med hydrauliska bromsar. Sedan är det ju sant att cykeln kanske byts innan det riktigt lämnar sig. Men just bromsarna brukar ju vara ett område där man ständigt får fixa och trixa.

Riktigt så enkelt är det inte tycker jag. Ser som mitt uppdrag att hjälpa honom att ringa in typ vettiga märken, saker att tänka på etc. Exakt det folk gör här nu. Jag tycker att det är en viktig del i uppfostran. Om jag som förälder säger att det ska vara bra kvalitet, hållbart, säkert eller något annat så fostrar man sina barn i att välja, sortera och till och med vilka värden som är viktiga.

Är ingen cykelexpert, men hydrauliska skivbromsar är en bra rekommendation. Tror att man redan där sorterar bort mycket "skräp" med billigare komponenter.

Annars är väl vikten ett bra sätt att hyfsat enkelt kunna avväga tillverkarens ambitioner. Ska man fostra i kvalitet i hållbarhet kan det ju även vara intressant att jämföra vad man med samma budget får nytt respektive begagnat.

2 gillningar

Då tänker vi olika till en viss del.
Ska min dotter få en ny cykel så sätter jag en budget och sen får hon utifrån den själv välja vilken cykel.
Eftersom hon troligtvis bara kommer kunna använda den i 2-3år spelar märket mindre roll.

Om det däremot gällde en cykel hon ska ha länge så är hon i en sådan ålder att jag alla fall inte kommer få välja åt henne :joy:

Min filosofi är att hon får göra sina egna val och blir det fel så får hon acceptera besvikelse.
Så har vi gjort ända från 7års ålder att hon själv får välja. Vi kan ha en diskussion om valet och hon måste kunna motivera valet. Men det slutgiltiga beslutet är hennes.

1 gillning

Begagnat är bara fel tidpunkt nu. Alla vill ha en begagnad cykel nu. Annars skulle jag absolut jaga en sådan.

Jag orkade inte läsa alla föregående inlägg, men jag tänker köp en riktig cykel med bra geometri.

Håll det basic med hardtail, hydrauliska bromsar och kanske Sram NX/GX-grupp eller vad man kör idag :slight_smile:

Fultyskar brukade vara prisvärda, typ Canyon, YT-industries, Ghost etc.

Jag har ju köpt en Commencal till dottern, men finns ju även fler, har ett märke jag tänker på men inte kommer på just nu :slight_smile:
Edit: Early Rider tänkte jag på!

1 gillning

Den här blev det. Tycker ni det är helt tokigt så skrik till. Går att avboka inom 24 timmar och sedan kan man ju alltid använda distansköplagen

Storlek S.

1 gillning

Och så ett lås på det. Ett smart lås.

1 gillning

Oavsett lås och dess pris så tar det 10 sekunder att få loss det för folk som inte förstår vad mitt och ditt är. :poop:

Det där vill jag inte läsa..:rage:. Men du har säkert rätt. Tyvärr. Jag hoppas bra lås håller borta avancerade amatörer och korkade proffs. Sedan hoppas jag att ett smart lås gör livet smidigt. Sonen är helt ovan med nycklar. Yale här hemma och kombinationslås i skolan.

2 gillningar

Det där kommer fungera alldeles utmärkt!

1 gillning

En kronan!

Hej, Ska sonen ha en MTB så är det lite andra storlekar än "vanliga cyklar man pratar om. även många cykelhandlare tyvärr. Oftast pratar man om hjulstorleken enbart på "stadscyklar" och glömmer bort att det även bland dem kan finnas åtminstone 2 ramstorlekar.

Vill sonen ha en renodlad MTB, så är då en Hardtail lämplig. (dämpning fram). 29 tums hjul alternativt 27,5. Vissa märken har 27,5 i ”samma modell” när ramstorleken är mindre, dock har de flesta gått ifrån det och 27,5 tummare är för cyklar för andra ändamål, typ enduro till exempel. Även om det i det segmentet också finns 29 tummare.
Här gäller det att välja rätt ramstorlek, XS, S eller vad det nu kan vara beroende på sonens längd.

Sedan beror allt på budget vad du ska ha. Hydrauliska bromsar som någon skrev om är riktigt bra, dock inget måste om inte man vill cykla is skogen också, då hade jag sagt aldrig i livet utan hydrauliska bromsar.

Växlarna att föredra är att ha så få framdrev som möjligt, 1 eller 2 delat fram. Shimanos växelsystem rekommenderar jag att man inte lägger sig lägre än SLX. (Alivio, Zee och Acera mm får man ta ifall det ska vara en lågpriscykel, då finns endast dem tillgängliga)
Sram kanske man kan gå så lågt som NX men hellre GX och uppåt.

Hybrid cykel då är det inte 29 tums längre. Sonen har sedan flera år en TREK Dual sport med mekaniska bromsar. Växelsystemet på hybrider har inte SLX mm som jag skrev ovan, då det är renodlade mtb grupper. Ser att idag kostar en sådan om man vill ha hydrauliska bromsar cirka 9500 (

Modellerna finns både Equipped (då finns redan pakethållare och belysning monterad) och helt utan sådant. Mekaniska bromsar då går det ner i pris men man får eftermontera pakethållare om man behöver det.
Cykel som håller i många år
Dual Sport 1, Gen 4 - Trek Bikes (SE)

Exempel på ramstorlek på en TREK Dual sport.

Sedan finns såklart massa märken som har hybrider, Cresent klassiskt och bra, Scott, Specialized mm.

I vanlig MTB så kan jag rekommendera Cannondales Trail modeller, även TREK, Scott. Canyon om man vill köpa online, väldigt prisvärda cyklar. Sen är det en uppsjö av mindre kända märken som ändå är bra, Ovan rekommenderade någon Commencal, sen finns det CUBE, FOCUS, ORBEA,, GT mm. Bara ov välja o vraka.
Är du bekväm med internet-handel finns också en butik jag själv handlat ifrån flera gånger i Tyskland: De har bra rea på en del hojar nu.

Hardtail - Super Sale bei bunnyhop | Mountainbike Sale

Exempel på billigare MTB med hydraulisk broms men med lite sämre växelgrupp.

PS, när det kommer till dämpare så är det inte förrän på de dyrare som det är luftfjädring. EJ så viktigt om det är en cykel som ska ta en till och från skolan, mest i stan osv. Men vill man cykla på stigar mm så är det sjukt mycket roligare med luftdämpad cykel

PS igen:

Ja, man kan resonera så,
De flesta märken har dels en viss modell med ett namn som sedan stegar upp sig i bättre komponenter.

Cannondale Trail 6 grå | bikester.se

Orbea Onna 40 svart | bikester.se

4 gillningar

Superfint svar! Tack! Om du kolla på den jag länkade till. Är den ok? Sonen använder cykeln 95% till asfalt, grusvägar och gräsängar(lite grövre mark än gräsmatta). 5% är skogsstigar. Hans egna ord var att dem ska funka bra till skola och träning samt inte gå sönder på skogsstigar.

Till det ändamålet fungerar den hojen alldeles utmärkt, även övriga i liknande prisklass och dem jag länkade till som exempel. Aspect 750 verkar ha luftdämpad gaffel, men sämre växlar än någon annan jag hastigast kollade på. Lite av en djungel vad som sitter vart, men återigen tillbaka till vad syftet är så funkar de flesta.
Växelgruppernas kvalitet märks oftast på hur smooth det är att växla, vanligt eller med tyng belastning och hur känsliga de är på att ställas in.

Scott asepct 7xx serien har 27,5 tums hjul och 9xx har 29 tums hjul.

29 tums är att föredra tycker jag sett till beskrivet användningsområde Man får upp lite högre hastighet med 29", 27,5 lite mer lekfull både funkar. Det är när det ska huvudsakligen skogsköras som det blir skittrist om man har dåliga komponenter

1 gillning

Tack! Jag såg det där med växeln men om dämpning, bromsar och växel ska vara på lite bättre nivå så blev det dyrt. Nu är den beställd så vi ska inte gräva djupare..:sweat_smile:

1 gillning

Ja. Man kan nerda ner sig i detta ämne rejält också. Det blir bara dyrare infryste, men de dyrare , nötte komponenter är ifall man tränar MTB på stigar. Då blir det viktigare.
Jag ska inte utveckla hur dyr denna sport har blivit för mig. Men folk köper bilar för
mindre pengar. :sunglasses::rofl:

3 gillningar