Köpa cykel från Ali express?

Tja!

Går i tankarna att byta ut elsparken mot en elcykel och har noterat att många elcyklar som säljs i Sverige för cirka 20 000 finns på Ali express för halva priset bara att det är ett annat klistermärke på ramen. Många fatbikes till exempel.

Såg denna rackare på 1000 watt som kostar 10 000 och skickas från ett lager i EU så ingen tull eller annat tillkommer.

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 10 120,81kr 59% Off | S26- 1000W 13AH Highway Free rear bracket Electric Bicycle City Alloy Electric Bike Travel Beach Mountain Bike Camping Ebike

Min fråga är helt sonika om någon har köpt någon cykel från Ali och kan dela sina upplevelser?

Säljs samma cykel i Sverige med ett annat namn? Om inte kan det ju bli svårt om du behöver någon reservdel. Står ju fortfarande en massa importerade kina moppar lite här och där som inte går att laga för att Roffes cykel & fisk bara tog hem en container av dessa och inga reservdelar. Jag köpte en el "låne cykel" till jobbet för ett antal år sedan som batteriet strejkade på efter ett år. Det kostade nästan mer än vad jag gav för cykeln så den fick bli en vanlig cykel istället.

1 gillning

Just denna gör nog inte det, men just batterier kostar runt 4000 nytt oavsett om du köper i Sverige eller utomlands.

De flesta delar på denna är som en vanlig cykel och motor och annat finns som spare parts att köpa på Ali så tror inte det är ett problem.

2 gillningar

Om du kan identifiera vilket märke det är i Sverige/Europa så kanske det är ok att anta att den har motsvarande en CE-märkning men jag själv hade nog varit för feg annars att ha ett overifierat 13 AH-batteri på laddning inomhus i en lägenhet. But that’s me :slight_smile:

Det finns ju ett CE certifikat till cykeln, jag antar att det är äkta.

1 gillning

Har du kollat om du kan få leasingcykel via jobbet? Väldigt förmånligt :+1:t3:

Ja, antingen äkta eller som väldig så är det kinesernas egna ce märkning som betyder China Export som är förvillande lik vår CE märkning. :sunglasses:
Mycket skit tyvärr som inte öre helt ok. Just batteri, laddare mm smakrike jag hålla mig borta ifrån när det gäller billig Kinaimport

PS. Gick in och kollade lite. Inte någonstans skriver de vad det är för märke/ modell på komponenterna. Växlar, kassett, bromssystem, reglage mm. Verkar definitivt inte vara standard prylar som du lätt kan hitta. Bara att byta kassett kan vara svårt. Har de snålat med materialet där så slits den på nolltid med de krafter som kommer från elmotorn. Bromsarna står line brake och det tolkar jag som att det inte är hydrauliska bromsar vilket låter helt galet på en elhoj som ska kunna gå i 60 :man_shrugging: eller vad det nu står.

Det syns på bilderna att det är med vajer. Rena skräpet.

Då det inte verkar helt ovanligt att bränder startar i uppladdningsbara åkdon så skulle jag vara försiktig med att köpa en cykel där laddning/förvaring av batteri ska ske på samma ställe som familjen sover.

Jag köpte en billig hopfällbar cykel (ej eldriven) från någon Kina-import men fy fanken vilket skräp det var. Jag tror säkert det finns produkter som är 100% samma delar som vi har i butikerna här också men jag ångrade att jag slog till på den cykeln jag har. Men den var också betydligt lägre prisklass.

1 gillning