Köpa 4G modem?

Startat veckan med mitt lånade 4G modem. Nätet svajade betänkligt över helgen men idag är det superstabilt (sedan 07:30 till nu 09:45 i alla fall) och med bra fart. Kört två olika Temasmöten och allt fungerar prickfritt. Mycket bra. Jag var orolig då det svajade så mycket i helgen. Kan svajandet i helgen beror på att folk är hemma då och nu är de på jobbet så att man är betydligt färre som kopplas upp mot mobilnätet ute i bostadsområdena?

En annan iakttagelse är att det visade sig att flera av mina kollegor har 4G back up i sina “system”. jag trodde det var väldigt ovanligt men det kanske trots allt är vanligare än vad jag trott? Det gör att jag känner det mindre smärtsamt att kosta på sig Unifis back up-lösning.

Har haft fiber sen 2007. Endast ett avbrott som visade sig bero på att två abonnenter hade fått samma IP-adress. Jag bytte då MAC-adress på min router så hoppade allt igång på direkten.

Så jag känner inget stort behov av “backup nät” i alla fall. Har ju telefonens nät i nödläge.

1 gillning

Har inte heller någon backuplösning. Men jag har mobilabonnemang och extrasim i iPad Pro.

1 gillning

Det där låter dock som en intern skröna som de säger till kunder som köper nya 5G-mobiler och sedan kommer och klagar på att det inte går snabbt nog, bara för att de har sämre mottagning med 5G än 4G för stunden.

Jag har haft betydligt fler avbrott i bredbandet. Även om det längsta bara varade i ca 12-13 timmar och de andra i några timmar så kan de upplevas irriterande när de sker men inte hela världen så att säga. Så jag har liksom du tyckt att man klarar sig med telefonen som back up. Men att bli utan nät i flera veckor är en ny upplevelse som triggar behovet av en mer stabil back up. Självklart kommer ju denna investering leda till att jag aldrig mer får ett avbrott…:sunglasses:

Det är möjligt att det är som du säger. Men samtidigt får de ju då inte sälja 5G-prylar. Och det är ju en sak om det verkligen är instabilt i södra Stockholm som de sa jämfört med om det bara är en försäkran mot kunder som klagar för att 5G är just 5G. Är det senare så borde bolaget vara lite bekymrade medan det första är mer acceptabelt.

Skulle vara kul att testa 3s nät här för att se hur det fungerar.

Installerade den där förra helgen i stugan. Vi har haft usel täckning via mobilen, går knappt att ringa när man är inomhus.
Nu har jag 90 mbit i hela stugan plus bra täckning även på tomten, installerade även en riktantenn (Poynting) på taket.

Fiber är i grunden väldigt stabilt. Du har haft väldigt otur att nåt har hänt med din fiberkonverter. Har haft ett lite längre avbrott på några timmar och det var pga ett strömavbrott några mil bort som slog ut en nod i fibernätet.

1 gillning

Kör en sån på landet, fungerar sådär. Dock är placeringen inte den bästa, får mellan 20-40 mbit ner och 10 mbit upp. Har däremot testat att ställa den utomhus för att maxa och då fick jag 100 mbit, så en utomhusantenn kan nog vara att rekommendera.

Vi köpte den där till sommarhuset på Gotland och den är faktiskt inte speciellt bra. Får startas om ofta och mottagningen är rätt svajig. Jag kommer köpa en annan nu när vi åker dit i sommar.

Ja den är lite svajig, ställde in min på att start om varje natt. Då fungerar den mycket stabilare

1 gillning

Som ni kanske sätt har jag packat ihop TP-linken och väntar på Unifis produkt. Nu var det mer för jag tycker det var värt de extrapengar Unifi kostar än att jag upplevde något strul. Lånar, i väntan på leverans, grannens 4G-modem som jag matar in i mitt vanliga Unfisystem. Fungerar mycket bra idag som sagt. Får 60-80/10-20 trådlöst i källaren. Har ingen AP i källaren.

3 gillningar

Kanske är Sthlms fiber som är kasst, här i Majorna har det funkat nonstop i fem år :slight_smile:

1 gillning

Vattentät uppkoppling i Majorna.

4 gillningar