Köp av OLED på BF

Hej

Tänkte investera i en 65a OLED nu på BF. Är det endast LG CX som gäller eller vad har bubblan för erfarenheter?

Stort tack :pray:

Jag har en Philips Oled som jag köpte förra året som jag riktigt nöjd med.
Beror ju lite på hur du kommer titta.
Jag kör allt genom en TV så för mig är det bara en skärm med underbar Ambilight.
Kommer du använda den inbyggda Smart TV funktionen är nog LG med webOS bättre.

Har för mig att @Esse påpekade häromdagen att oled brukar vara väldigt blanka. Kanske värt att tänka på om man har fönster och annat elände som kan ställa till det med reflektioner.

1 gillning

Det har du rätt i. Ger reflektioner när det visas mycket mörka partier.
Gäller att placera TV:n på rätt plats.
Men magisk bild.

Alla OLED-Tvs oavsett tillverkare har paneler från LG. Det är inte orimligt att tänka sig att LG själva inte är helt kassa på OLED :slight_smile:

Val av TV handlar då snarare om typ av system LG har ju sitt egna WebOS som har minst appstöd (säger min fördom, osäker hur verkligheten ser ut) medan Sony och Philips kör Android TV som har bra appstöd men inte överväldans roligt att använda.

Jag skulle rekommendera att lyssna på vår podd till helgen som tar upp just detta ämne!

1 gillning

Tack för svar. Avvaktar podden.

Tvn kommer vara placerad med fönster från sidan. Tror inte det kommer ha någon större påverkan.

Absolut, skaffa rullgardiner!

@Esse tycker det är svårt att veta vilken TV jag ska välja. Vi “behöver” en extra TV till våning 2 som blir barnens allrum/hängrum och tanken är att kunna köra en konsol förslagsvis Xbox series X.

Skall Thomas Ytterberg briljera i nästa avsnitt. :wink:

Jag kan varken bekräfta eller dementera huruvida Nestor Ytterberg är med i nästa poddavsnitt!

Med den beskrivningen är det väl mest en fråga om form och storlek så den passar in :slight_smile:

Xbox Series X kör nästan alltid 4K-upplösning och 60 Hz - den kan varenda tv visa!

Så är det ju. Funderar lite på Samsung the frame 2020, eftersom den är snygg och kan användas som tavla.

2 gillningar

Mycket klokt val! Och numera finns den i en rad olika fina storlekar!

Är det alltid en sån där passpartou ram runt bilden (som syn på reklambilderna) eller är det bara i tavelformatet?

Bara i tavelformatet

Det finns ett 20tal olika oled skärm tillverkare. Men är det bara LG som gör till TV?

Ja det finns ju en viss ironi att Samsung som bör (gissar bara nu) vara den största tillverkaren av OLED-skärmar inte kör OLED på sina TVs alls :slight_smile:

Nä de valde ju QLED. Men låter konstigt att BARA LG gör oled för TV… jag har förmig det var någon till min minns säkert fel.

Bara för dig kommer vi spela in en podd om detta NU!

1 gillning

känner mig hedrad