Kontinentalsäng på stomme?

Har en kontinentalsäng som då såklart har tre lager.
Den är 180cm bred med två 90 resårbottnar, en madrass som är 180 och sedan bäddmadrass.

Kan man stoppa en kontinentalsäng på en stomme?
Jag behöver mer förvaring och Ikea har käcka stommar med lådor, men jag vet inte hur det skulle funka.

Stommen jag kikar på nu är denna:

Så är det någon som kan detta eller har tips?
Känns som att det blir för högt med alla delar staplade på, om det ens går?
Eller om jag tar bort resårbottnarna och köper till ribbotten istället? Fast då kanske sängen förlorar bekvämligheten?

Precis som du säger så blir det väldigt högt i en stomme, vi funderade på samma sak för ett tag sedan men kom fram till att det inte skulle se klokt ut.

Hmm ja men tror du man förlorar känslan om man tar bort bottnarna?

Osäker, kanske lite. Det mest av dämpningen ligger väll i madrassen men den är väll inte så tjock så bottnarna borde göra något.

Har du tittat på sådana här under sängen istället, kör vi hemma och funkar bra

Kan du inte pröva att sova utan bottnarna? Bara för att känna efter?

Är nog skillnad mellan olika sängar hur det är uppbyggt. Jag har en kontinetalsäng från Tempur och där är det understa lagret bara en ram med en ribbotten.

1 gillning

Har en Ekens, var för mig dom sa när jag köpte den att mjuk/hårdheten ligger i själva madrassen så det kanske är så med dessa med.
Får försöka undersöka.

Räcker det inte med ett Fjällhavre? :joy::joy:

Det är ju ett täcke juuuu. :joy:

1 gillning

Tillräckligt många blir en madrass. :joy::face_with_monocle:

Känner ju dock att det är fjädring i redårbottnarna så kanske förstör hela grejen om man tar bort dom.
Men jag behöver förvaring.,, bor för litet.

Känner mig inte redo att flytta dit jag jobbar heller för ja… jobbet kanske inte är vad det verkade.

Så jag försöker hitta sätt att utöka ytorna men få med förvaring i lägenheten.

@Curiosity är väl sängexpert?
Men jag gissar att du kan ersätta bottendelen med en ribbotten, gärna en sådan med överspända ribbor.

Brimnes går ju justera för olika tjocka madrasser, i alla fall något :slight_smile:

2 gillningar

Tempur gör riktigt bra sängar. Vi sålde väldigt mycket av deras kollektioner. Ovant att sova i början men när man vant sig så är det svårt att gå till någonting annat! :slight_smile:

En kontinentalsäng är uppbyggd precis som du skriver. 2 bottnar, Plymå och sen bäddmadrass.

I stortsett alla kontinentall sängar är 2 * 90cm bottnar. Plymå på dyrare märken är oftast i ett helt stycke men man kan få i olika hårdheter på reskeptive sida.
En billigare modell har oftast 2 90*200 "kassetter" som man sätter in 180 * 200cm tyg.

Bäddmadrassen utgör cirka 10% av känslan i sängen. Dvs är sängen för hård så räcker det egentligen inte med att bara köpa en ny bäddmadrass som känns mjuk.

Det går att stoppa in en kontinentall säng i stomme med förvaring, men då tar du bort dina bottnar och köper IKEAS ribbotten t.ex. LURÖY Ribbotten, 180x200 cm - IKEA

Tror inte du kommer förlorar någon känsla direkt i sängen med den lösningen och din Ekens säng.

Jag hade inte gjort det på en dyrare säng däremot, t.ex. Hästens, Carpe Diem, Jensen osv fast med en prislapp från 50k och uppåt. :slight_smile:

1 gillning

Du är grym ju!!
Jag ska kika på det, tack för all information. :smile:
Älskar min säng men tycker den skulle vara finare med en stomme faktiskt och sen blir det plus på förvaring.

Nej hade jag haft en ”finare” säng hade den fått vara haha.

Nordli är bra snygg också men mycket dyrare.

Av någon anledning blir man blåst på ganska mycket förvaring med den modellen. Lådorna är kortare än utrymmet under sängen.
Mina grabbar har sådana hemma.

Vilken av dom?
Kan inte se vilket inlägg du svarar på :upside_down_face:

Nordli,
Du ser på bilden hur mycket utrymme som inte används av lådorna.

Tror det är så på de andra stommarna med?
I vilket fall tycker jag det är snyggare så än att placera massa lådor under sängen. Mindre damm med. :thinking: