Konfllikten i Mellanöstern

Spelar inte ner högerns antisemitism.
Men jag tror nog det är lika vanligt i vänsterkretsar historisk.
Och att antisemitismen är mer accepterad inom vissa grupper numera tyvärr.

Och sen kan man ju alltid ifrågasätta fn:s beslut om det var ett bra beslut att skapa nationen Israel.

Både fransoserna och britterna har ju skapat den mesta av oredan och konflikter som är i Mellanöstern

Fast det blir ju ett nerspelande om vänsterns dilemma måste tas upp så fort högerns tas upp.

Ok? Så man ska bara belysa en sida av problemet?
Känns ju rätt vinklat?
Handlar inte om att spela ner någon av sidorna utan mer belysa att det faktiskt inte bara är ett högerproblem som vissa gärna vill ha det till.
Utan att det faktiskt är ett samhällsproblem från båda sidor.

Det är inte ok att stå på ett torg och skrika död åt sionismen oavsett vilken jävla politisk inrikting man har.

Historisk sett har väl judar knappast varit välkomna någonstans. Inte ens i Sverige en gång i tiden.

Och jag är stolt över att bo i ett land där man körde ner med de vita bussarna till Tyskland och hämtade de spillror till människor som fortfarande var vid liv.

Och jag tycker inte det är ok att man vid en massaker som skedde den 7:e oktober är ok att åka runt och fira.
Man ger isig inte på oskyldiga på det viset psom Hamas gjorde och sedan gömmer sig bland de civila som får ta smällen
Hamas visste vad de gav sig in på när de petade med en pinne på ett getingbo vilket resulterade i en massa civila offer.
Lika lite tycker jag att Israel gör rätt med sina anfall på Gaza.

3 gillningar

#whataboutism

Det händer så mycket märka och konstiga saker i världen nu. En av de konstigaste är att när muslimer/araber visa sin antisemitism på ett mycket barbariskt och obehagligt sätt används det för att förneka eller förminska antisemitismen från Nazister och högerextrema. Som när någon påpekar ytterhögens antisemitism - vissa bara: men har ni sett de riktiga antisemiterna? Som om Nazister inte skulle vara riktiga antisemiter, som om ytterhögern inte skulle ha antisemitism i sitt DNA, som att en skurk omedelbart tar bort skulden hos en annan skurk.

2 gillningar

Antisemitism, oavsett från vänster eller höger, är givetvis av ondo och något vi måste vara vaksamma på.

Men ordet utnyttjas för lättvindigt många gånger genom att så fort någon kritiserar Israel så kommer ordet reflexmässigt. Och här måste man göra en urskiljning. Det är inte per automatik antisemitism bara för att man kritiserar staten Israel.

1 gillning

Det där pågår det en seriös debatt om(som är nästan omöjlig att föra). Vad som ska räknas som antisemitism har slagit fast på olika erkända konferenser, det är inte spontana eller av hävdvunna begrepp. Den sensate definitionen anses av en del seriös vara för snäv eller för svårhanterlig kring staten Israel. Problemet är dock att det finns krafter som tar varje chans att försöka flytta tillbaka dessa definitioner vilket gör det knepigt. Det gör också att amatörer som jag har svårt att delta i den diskussionen. Jag vill i alla fall inte gå mörka krafters ärenden. Men det gör att det finns en liten tveksamhet som seriösa personer diskuterar men som oseriösa har petat in en pinne i och böjer och bänder.

Finns ändå en del förslag, som att göra Gaza till en de-militariserad zon:

Hizbollah verkar inte ha blandat sig i med mer än ord heller.
Gisslan har börjat släppas etc..så helt nattsvart känns det inte.

Man ska dock aldrig underskatta den ondska som Hamas besitter. Det är en terrororganisation likt IS och Al Qaida. Vad en sådan insikt sedan ska leda oss är svårt att veta.

3 gillningar