Konflikten i Mellanöstern

Jag hade lite kontakt med en tjej från Palestina runt den där tiden och när hon pratade om livet i Gaza lät det väldigt idylliskt och lite lyxigt. Sedan fick jag reda på att hon tillhörde en av de rikaste familjerna i Gaza/Palestina och då insåg jag att jag nog fått en ganska begränsad bild av livet i Gaza..:sweat_smile:

Det var förövrigt via henne jag insåg hur mycket humankapital en person ofta förlorar vid migration. Hon var alltså överklass i Palestina/Gaza och jag tyckte hon var väldigt begåvad och smart och inte minst, väldigt allmänbildad. Men i Sverige blev hon en som upplevdes ha lite svårt med kulturen, språket och koderna så hon blev placerad i "invandrarfacket" trots sin klassbakgrund och trots att hon hade en universitetsutbildning. Efter att vi tappat kontakten vet jag att hon läste in juristexamen med vänsterhanden och ganska omedelbart efter det fick ett jobb som var upp till hennes begåvningsnivå.

Hon var för övrigt nästan extremist i att hålla religiösa extremister(kanske inte var ett ord som användes då, men hon menade likt Ataturk att religionen inte skulle in i staten) kort och var väldigt för ett fredligs samexisterande med Israel.

1 gillning

Bra summerat! Tror du träffar huvudet på spiken väldigt exakt.

1 gillning

Utöver @xms67 klockrena sammanfattning.

Många inom vänstern är inte kapabla att kritisera hemska saker som begås av en grupp, etnicitet, religon. ideologi etc. som de anser ha offer- eller hjälstestatus på ideologiska grunder. Ifall det faktiskt är någon inom denna offerkategori som gjort något hemskt är det inte heller deras fel, utan det är det västerländska kapitalistiska och patriarkala förtrycket som är grundorsaken.

Under det Kalla kriget så idealiserade man kommunistiska diktaturer och terroristorganisaitoner. Så det är egentligen inte ett nytt fenomen, det har bara anpassats en smula.

Men det är radiotystnad om allt som inte går att skylla på väst. T.ex. Kinas miljöförstöringar och koncentrationsläger för muslimer. Eller varför inte det när Yemen i år avrättar människor som "sprider homosexuallitet" med korsfästning och stening. Utgår från att Greta inte kommer att protestera mot någon av de två sakerna.

Dvs. de är hycklare av rang.

1 gillning

Instämmer i hyllningskören at @xms67 sammanfattning.

Här i USA blir Israels starka position väldigt tydligt. Demonstrationerna på Ivy League-universiteten hanteras väldigt märkligt och jag tror det beror på att man inte "får" kritisera Israel. Att studenter demonstrera är ju varken underligt eller nytt. Om man tar Columbia som exempel så har det ju varit fredliga demonstrationer där studenterna bara varit i vägen för kommande examen, tältat och efter att blivit utslängda från tälten okuperat delar av ett hus.

Men ända från början verkar ingen ta diskussionen med dom utan möter dom med våld och många judiska studenter känner sig hotade (eller beskrivs så i media iallafall). Min fru, som både är Columbia Alumni och judinna ställer sig helt frågande till hur det hanterats.

2 gillningar

Jag skulle hävda att detta går igen på bägge sidorna av det politiska spektrumet

3 gillningar

Bra, sansad input från en palestinsk amerikansk filmskapare.

50 Completely True Things:
https://mo-husseini.medium.com/50-completely-true-things-1ce672087b28

ENOUGH: It’s time to accept that we’re all human and well past time to start acting like it.
https://mo-husseini.medium.com/enough-its-time-to-accept-that-we-re-all-human-and-well-past-time-to-start-acting-like-it-7281049a59b7

Till skillnad mot en hel del "centerleft" människor har jag varit väldigt tydlig i mitt stöd för Israel. Det är alltid risk att stödja idioter när de har rätt och med det menar jag Israels regering. Min erfarenhet säger mig att det ofta straffar sig i längden att stödja idioter när de råkar ha rätt.

Men när de snor Palestiniernas skattemedel och ska betala ut det till Israeler passeras en gräns. Det är så genuint idiotiskt att jag blir galen. Sedan ska man inte jämföra det mot eventuella krigsbrott och onödiga grymheter som Israel begår, men det är lite olika saker. Exakt vad som sker i strid är svårt att veta när det pågår och det är viktigt att skilja på individers misstag eller dårskap och organiserad krigsförbrytelse från en regering. Sedan kan domen fällas först när man ser hur, i det här fallet, Israel hanterar de som begått krigsbrott eller andra grymheter på fel sida det tillåtna. Och här kommer stölden av skattemedel. Det är i lugna regeringskvarter de besluten tas. Kontrollerat, genomtänkt och absolut inget att skylla på. Utöver sin egen sjuka grymhet.

2 gillningar

Tyvärr känns det lite som om Netanyahu fått lite storhetsvansinne och vill "vinna" till vilket pris som helst.

Jag är så långt ifrån mellanösternkännare man kan komma men har ofta tyckt att staten Israel agerat tagit sig för stora friheter i regionen och det saknats ens ett uns av kompromissvilja.

Min poäng med Mo Husseinis artiklar var att det inte alltid måste vara en sidas fel. Vi måste kunna hålla två komplexa tankar i huvudet samtidigt.

Samtidigt tar han viss ställning för att det som händer just nu enbart är Israels fel, vad jag förstår drar sig inte Hamas för att använda civila som sköldar eller att man ser civila döda som en tillgång i opinionsbildning mot Israel.

FACT No. 27.

Israeli governments have committed acts of terror and violence against the Palestinian people.

FACT No. 33.

What is happening in Gaza to civilians is fucking awful, and not the smartest thing for Israel to do, and some aspects of Israeli military activity may be war crimes, and it doesn’t have to be genocide for it to be tragic.

Utan att vara okritisk till Israel så tycker jag ändå att Hamas och dess sympatisörer är värre.

1 gillning

Hamas är en extrem jihadistisk dödskult. Israel är en demokrati.

Hamas är att skylla för det krig som pågår nu. De bryr sig öht inte om civilas liv i Gaza och är mer barbariska och värre på varje tänkbart sätt. Men....som eftersom Israel är en demokratisk stat så tycker jag att omvärlden kan förvänta sig en högre moralisk standard från dem än vad som är fallet för tillfället.

Bonus material. Vilken genial idé att slå ihop två kontroversiella "wokeämnen" dragqueens läser sagor för barn och LBTQ for Palestine i ett och samma event.

Jag tycker nog han skyller på båda sidor:

FACT No. 28.

Palestinian organizations have committed acts of terror and violence against the Israeli people.

Jag försöker inte på något sätt säga att det Israels fel utan att båda sidor tveklöst gör mycket fel och fokus borde ligga på lösningar inte på vem som bär mest skuld. Möjligen kan man resonera att det är viss skillnad mellan Hamas är en terrororganization inriktad på kaos och Israel som är en demokratisk stat och därför borde ha en högre standard.

1 gillning

Det jag tänkte på är att inte bara Israel, utan även Hamas, är skyldig till den palistinska civilbefolkningens lidande om Hamas använder civila som sköldar eller som brickor i ett politiskt spel.

Helt sant. Inget snack om att Hamas är den värre av de två parterna, oavsett vilken sida man står på. Men det ursäktar knappast Israels beteende.

Vad menar du med Israels beteende?,
Försvara sitt land och försöka rädda sina kidnappade medborgare?

Såg nyss den här videon. Det är en ögonöppnare.

Inget av det lidande som vi ser i dag i Gaza hade inte skett ifall Hamas/Palestinierna inte hade torterat, våldtagit och mördat civila på de mest barbariska sätt i oktober. Som de dessutom filmade och hade roligt med.

Israel har mitt fulla stöd att utrota Hamas till sista man, med alla de medel de har till sitt förfogande.

Historien kommer inte glömma de femtekollonnare i västvärlden som stödjer Hamas , och det gäller även vänstertomtar som bara hänger på för att det är det man ska vara upprörd på för veckan utan att veta exakt vad som skett.

2 gillningar

Ibland så har jag ett hopp om att det ska gå att föra balanserade diskussioner men de grusas snabbt.

4 gillningar

Betyder balanserad att stå bakom Ryssland och Iran i ena kriget och vara emot dem i det andra? :stuck_out_tongue::wink:

De Ultraortodoxa i Israel är ofta de mest hårdföra, men de har inte behövt strida själva. Nu ändras det:

Underbara nyheter. Det har haft en gräddfil genom livet alldeles för länge. Det kan vara på sin plats att de börjar jobba också, vilket många av dem inte gör...

Eskalering som nu sker efter Hizbollahs raketattack är verkligen oroande.

Hur försvarar sig Israel med alla dessa terrororganisationer runt sig som gömmer sig bland civilbefolkningen?