Komponentbristen

Jag tänkte först skriva detta i “jag blir sur” tråden… Men känner detta är ett större ämne än att gnälla lite.
Lovade yngsta sonen att jag skulle fixa en till stationär åt honom så han kan livestreama när han spelar…för det är visst något man gör?.

MEN. Det är i princip omöjligt att fåtag på ett grafikkort. Antingen får man ta ett 3090 kort eller 1660kort. Radeon korten är också svåra att fåtagpå. Jag vägrar tro att ALLT går till Miners.

Det + Xbox seriesX och PS5 svårigheterna. Är detta en direkt effekt av Covid eller är det något annat som händer?

OEMerna har i sina burkar vad jag förstått, Dell t.ex.

Men köpa en färdigmonterad dator…som ett djur?

1 gillning

Håller verkligen med, gnällde ju om detta senast igår.
Man blir lite uppgiven.

1 gillning

Det är global halvledarbrist vilket drabbar alla - från Apple till biltillverkarna.

Anledningen till denna brist är att produktionen minskade drastiskt när Corona slog till, inte bara för lock down utan för att framförallt bilförsäljningen dalade radikalt (bilar har ju upp till 50 microchip i sig) så man drog ner. Men man var inte beredd på den ökning av datortillbehör och nya datorer som efterfrågades när folk började jobba hemma, även TV-apparater har ju sålt som smör.

Och nu när bilförsäljningen börjar komma igång igen så är det kris.

1 gillning

men det har varit brist länge nu… Stefan not happy

Det kan visst vara så här i något år till. Minst ett halvår sägs det.

1 gillning

Kul när man får sitt 3080 sen bundlat med det näst nyaste spelet i spelserien. =)

1 gillning

Såg på CNN nyss att det tog ca 5sekunder innan samtliga rtx3060 var slutsålda hos Tex Newegg…

ledsamt…

edit: Finns hur många somehelst på ebay…

1 gillning

Avbeställde mitt 3070 nu - inser att mitt 1080 klarar att visa Tradera.se lika bra - använder mest min nya speldator till att skriva ut saker i praktiken.

1 gillning

x-com ser magiskt ut på ett 3090 kort… :roll_eyes:

men du har helt rätt. Det var ju det som var besviken när jag köpte äpple m1 air: Excel,mail och youtube ser likadant ut som min surface book…
samma sak som när jag böt till Samsung s21…

Men har knasiga förväntningar att saker ska bli bättre.

8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Apple vs Resten (fd iOS vs Android)

För övrigt en väldigt intressant diskussion om Apple och grafikkort i senaste The Talk Show med Gruber och Siracusa.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Apple vs Resten (fd iOS vs Android)

Spännande nu om det verkligen bara är 10 dagar innan mitt kort finns i lager

image

Ganska exakt ett halvår sedan jag beställde.

2 gillningar

ååhh spännande!! :slight_smile:
Jag mitt 3080 kort är fortfarande ETA unknown. Har även ett 3070 och 3060 på beställning.

Men köpte en Lenovo dator med 3070 kort som jag togut kortet och satte i sonens gaming rigg. Så har en Lenovo som står utan kort. Ganska fin maskin iofs…borde använda den till något

2 gillningar

Ni som håller på med grafikkort och spel ska tydligen se upp för månadens Windows-uppdatering:

Inet uppdaterade i helgen. Framflyttat två månader. :rage:

image

Min andra beställning blev flyttad fram till augusti…

1 gillning

Men fy fan så trött man blir :frowning:

Visst var det 3080 kort?

Japp Asus TUF till Juli och MSI Ventus till Augusti.
Augusti är nästan ett år efter beställningen.

1 gillning