Kom i form med Apple Watch

Från sajten:
image

Nytt år och nya löften om att komma i form! I den här lilla artikel tipsar vi om några av apparna som kan hjälpa dig med Apple Watch.

Gymmen har sin årliga guldrusch och träningskorna dammas av när vi alldeles nyligen gick in i ett nytt år. Det klassiska nyårslöftet är att komma i form till sommaren och tråkigt nog brukar dessa löften sällan hållas. Anledningen till detta är att vi sätter våra mål för högt och i besvikelsen så tröttnar vi.

Nyckeln till framgång är istället att vara nöjd med det lilla du faktiskt lyckades med denna vecka mitt i kaoset av jobb, familj och allt annat som tar energi. Håller man liv i det lilla så kommer det snart växa av sig självt. När alla utvecklare och tillverkare försöker motivera oss till träning med utmaningar, så glömmer de ofta att det finns andra sätt än att ge oss tuffare uppgifter så var försiktig när du antar dessa utmaningar.

Vi ska ge en liten fingervisning i olika appar till Apple Watch du kan använda till träningen för att må bättre och öka hälsan.

Räkna ut ditt kaloribehov

Styrkelabbet har en uträknare för ditt dagliga kaloribehov. Men ta det med en nypa salt, vi lägger till denna för att ge en slags fingervisning i hur mycket du ska försöka äta per dag. Detta för att lättare ge en uppskattning av vad du äter och för att få en överblick på kalorier så kommer artikelns första app.

Lifesum

Den här appen är kanske inte så bra för just din Apple Watch men i klockan kan du fylla i vattenintag och räkna steg. På telefonen kan du däremot scanna av streckkoder på allt som köpts hem i butik eller söka rätt på det mesta som går att äta. Här får man även en överblick på kaloriintaget och behoven efter en modell anpassad för dig. Det mesta fungerar med gratisversionen men vill man öppna upp fler funktioner erbjuds detta för en månadskostnad.

Styrketräning

För alla som hellre lyfter vikter än konditionsträna så finns det flera appar att välja mellan och här kommer vårt tips:

Gymaholic

Här får du en bra överblick på träningen och kan snabbt fylla i repetitioner och lägga till sets i både klocka och telefon. Det finns även flera träningsprogram och du kan skräddarsy ditt eget och lägga till träningar om det saknas i appen.

Om du bara har sju minuter på dig om dagen så finns det flera olika appar att välja mellan. Många tar betalt för fler funktioner eller för att bara kunna användas i mer än en vecka.

J&J Official 7 minute Workout

Den här appen går att använda utan att betala en enda krona men då får man leva med att allt är på engelska. Appen demonstrerar alla övningar tydligt både i telefonen och på klockan.

Promenad, cykling och löpning

Apples egna tränings-app fungerar bäst på det viset att den oftast märker av om du springer eller tar dig en promenad. Men det finns flera appar att välja mellan i App Store och Strava är en av dennes populära.

Strava

Strava har ungefär 76 miljoner användare och passar bäst till både löpning och cykling. Här kan du hålla bra koll på dina prestationer, jämföra rutter, segment, anta utmaningar och hålla koll på ditt träningsmål.

Bonus:

Zombies, Run!

Behöver du lite extra motivation så finns appen Zombies, Run! där du istället får springa ifrån zombies och samla förnödenheter. Historierna berättas i dina hörlurar under löprundan som du själv väljer längd på.

Glöm inte att sätta ribban på en lagom höjd och bli inte för besviken om du inte når den, genom att hela tiden försöka nå ditt träningsmål har du redan lyckats. Om du har en app du vill tipsa om så får du gärna göra det i kommentarsfältet.

3 gillningar

Jaha, man måste röra på sig också. Förklarar varför jag inte kommit i form trots att jag äger tre stycken Apple Watch.

Dags att ställa dig upp!

Den fyrkantiga formen?
Tur jag har en klocka som matchar min runda form.

1 gillning

En självklarhet sedan många år för mig att ha på Watch är Pedometer++.
Eftersom det inte går att se hur många steg man tagit förutom på iPhonen är det perfekt med denna app som har en rad olika komplikationer.
Appen har även den inbyggda mål och utmärkelser om man gillar det.

4 gillningar

Visst går det att se antal steg på klockan , man trycker på aktivitets cirklarna och scrollar ner en bit.

3 gillningar

2192C5EA-5394-4368-B348-C171A4BD8D2B_4_5005_c

1 gillning

Ok. Det måste vara någorlunda nytt.:thinking:
Men då måste man klicka och scrolla ner. Bättre med en komplikation.🥸 :+1:t3:
bild

3 gillningar

Hur är det nuförtiden, kan man koppla ihop den med en foot pod?

Enda just nu som gör att jag håller kvar vid Garmin, då jag springer på löpband 4-6ggr i veckan.

Verkar funka med Stryd Footpod.

Orimligt pris dock, man får ju sälja en njure för att ha råd med den.
Min Garmin Foot Pod kostade typ 250kr

1 gillning

Kollade aldrig priset men det var saftigt. :grimacing:
Garmin vill väl att man köper en Garmin klocka så kanske förståligt att dom inte jobbar med stöd för Watch.

Ja så är det, men det finns fler “oberoende” märken med.
Har inga problem att lägga några hundra på en ny, men över 2000… njae :slight_smile:

Kul att du kallar den fyrkantsklockan. image

1 gillning

Du är inte med i klubben. :wink:

byt ut de två Bna i klubben till ett T. :grinning:

Kluten?

Håller med om att den appen är smidigare! Har också den! Men att se antal steg genom att svepa upp kunde jag redan med min första S01. Tror det hänger ihop med att antal steg som mått på rörelse är ”förlegat” dvs WHO rekommenderar 30 min rörelse snarare än steg. Därav den gröna ringen!

Kan verkligen hålla med om att klockan är ett otroligt verktyg för motivationen. 1222 dagar i rad med att vara aktiv (dvs stänga samtliga ringar) skulle A-L-D-R-I-G ha skett om det inte vore för dessa jävla ringar :sweat_smile:

2 gillningar

Det är helt orimligt nu när de börjat med en prenumerationsmodell också för att få ta del av all data som stryd samlar in.