Kolla motoroljanivå

Så pass ny bil trodde jag hade inbyggt servicekontroll som varnar när det är dags. Då menar jag inte oljelampa

Aldrig fel att ha i kofferten, när man behöver är det inte alltid man får tag på och har man behöver man den inte. :joy::joy:

2 gillningar

Du har nog med att hålla koll på Vetten. :joy::joy::joy:

1 gillning

Du kan se oljestatus i infotainment-systemet också.

Yes, den säger till när det är tid för service.

Som jag förstår här så verkar det inte vara ett problem att den drar olja. Utan problemet är min okunskap om bilar :rofl::sweat_smile:

Men som @RolexJocke säger så har jag en back up nu. Vet aldrig vem man träffar på vägarna som kan tänkas behöva en flaska :slight_smile:

1 gillning

Did not know that! Tack :). Ska kolla imorgon.

Ska kolla nivån också, bara för att nu :partying_face:

Bytte oljenivågivare på en V70 i veckan, denna har ingen oljesticka utan går enbart att läsa av i displayen. Givaren kostade lite drygt 2000:-. Vad var det för fel på en oljesticka?

3 gillningar

Volvo…

Svettigt, när den är trasig så klagar den eller? Hur vet man om nivån är för låg?

Med den sista meningen vet man ju att du inte är en A-lagare. :joy::joy::joy:

1 gillning

Sitter du i bilen? Eller gick du ur för att fota?

Hur som —> :heart::+1:

2 gillningar

Sitter i den. :slight_smile:

Kör en @xms67

3 gillningar

Displayen sa fyll på en liter vilket han gjorde. Inget hände så han fyllde på en liter till, meddelandet kvar. Så jag tömde motorn på olja och han hade lite drygt en liter för mycket. Ny givare, olja & filter så var han med i matchen igen.

1 gillning

Fast han har ju dubbla displayer. :joy::joy:

Men utan oljesticka. :joy:

1 gillning

Högst sannolikt men han går ju ändå aldrig ur bilen så han föredrar att kolla oljan i en av sina displayer. :joy::joy:

1 gillning

Vad står det i handboken?

Och så får du köra lite bil också :slight_smile:

1 gillning

Haha, självklart!

Ok, då förstår jag.