Kolla motoroljanivå

Tänkte kolla nivån på motoroljan i bilen, ska det göras när motorn är kall eller varm?

Har det någon betydelse? , olika från modell till modell?

Är en dieselmotor om det har någon betydelse.

Har för mig att motorn ska varmköras innan man kollar oljenivån.

Diesel borde inte vara annorlunda men vet inte.

1 gillning

Ok tack, dum fråga igen då. Vad menas med varmköras? Två varv runt kvarteret eller måste jag urnor motorvägen en sväng.

Motorn ska vara uppe i arbetstemperatur och nivån kollas en kvart efter man stängt av den för att det ska bli korrekt visning.

6 gillningar

Jag tackar och bugar. Då kör jag tills motorn-är-kall-lampan slocknar.

1 gillning

Varmköra är nog 10-15 minuter skulle jag gissa, när det inte är vinter eller högsommar. Men det är ju bara att slänga ett öga på temp-mätaren. Normal arbetstemperatur är typ 80-100 grader.

Tycker en kvart låter länge att vänta, man vill ha varm, lättflytande olja och att den har hunnit rinna ner. 5 minuter borde räcka väl.

Jag kör en kvart sedan gammalt då oljorna var tjockare, troligtvis kan man ju kolla efter typ 5 minuter med moderna oljor. Cherry’s bil har nog ingen temperaturmätare då han har “kall lampa” istället. Det är ju ingen vetenskap detta utan mer en indikation på om man har tillräckligt med olja i motorn. Det är ju värre om man fyller på för mycket, då kan ju packboxar tryckas ur och börja läcka.

:pray:

Jag har ingen temp mätare, utan endast en indikator på att motorn är varm. Så när den slocknar så får jag utgå från att den är varm :slight_smile:

Är det lättflyttade olja jag vill åt? Därför jag värmer motorn?

Ja, innan syntetiska oljor behövdes säkert en kvart.

2 gillningar

Nja, jag antar att oljan expanderar av värme och därför behöver den vara varm för mätningen ska bli korrekt. Men nu är jag ute på djupt vatten…

I och med jag jobbar med olika bilar kör jag fortfarande kvarten, enklast med samma rutin på alla.

3 gillningar

Stämmer, kollar man oljan kall är det mindre olja på stickan. Fyller man på då till max blir det för mycket när den är varm.

Är det vanligt att man måste kolla oljenivån på en dieselbil?
Har haft min Bmw 520D i över sju år och aldrig behövt fylla på någon gång.

Vissa bilar slukar olja , oftast tyska faktiskt. VAG är nog värst, de får man hålla koll på, MB också. BMW har jag inte så mycket erfarenhet av så där vet jag inte. Däremot Asiatiska bilar drar sällan olja. Lite olja ska en motor dra, det ska ju smörjas på ställen typ cylindrar, ventilskaft & liknande och då hamnar ju oljan i avgasröret. Min personliga åsikt om vad som är ok är att en liter förbrukas på 1000 mil.

Ah! Då är jag med, måste få bättre koll på motorer alltså.

Du kör väl Mazda om jag inte missminner mig så du är nog rätt så safe.

1 gillning

Har haft Bmw ända sen jag tog körkort och bara en Bmw har dragit mycket olja och det var en 320T bensinare. Den med sista lilla sexan. Drog bensin så in i helvete också :joy:

1 gillning

Hade bilen på service i maj, en fem år gammal Mazda. Då skickade de med en flaska olja, nu har vi kört lite längre sträckor i sommar så tänkte kolla.

Men det blir den första bilen jag kollar oljan på :).
Tänker att det inte borde vara något problem om service skönts.

Stämmer! Då köpte jag en flaska i onödan då, lätt att skrämma upp okunniga personer​:see_no_evil::rofl:

Min Mazda 2015 drar inte en droppe typ mellan årliga servicen, kollade första året, sen dess har jag inte kollat en enda gång och verkar inte behövas.

1 gillning