Klumpfri O’boy

Hur brukar du göra den? Är det en speciell sorts kakao du köper? Eller är tanken att det inte ska vara så sött?

Det blir sött med socker.

1 gillning

Tycker att oboy är alldeles för söt. Mer socker än kakao i den.
Kakao och socker har man ändå hemma så onödigt att köpa oboy.
Här är receptet jag utgår ifrån: Varm choklad | Köket.se
Sötma bestämmer man själv utifrån mängden socker man har i. Jag brukar ta lite mindre än vad det är i receptet.

1 gillning

Kan tipsa om att det är gott med banan i stället för socker om man har gamla söta bananer och kör dem i blendern.

2 gillningar

Ska testa göra egen. Med banan lät inte så dumt det heller Klumpfri förstås :stuck_out_tongue_winking_eye:

Tack!

Är inget större fan av banan tillsammans med choklad. Däremot så är en gnutta kanel i chokladen gott.

Jag tar ett par rejäla skedar kakao till en mugg standardmjölk. Vispar ut kakaon i en kastrull medan mjölken värms. Klumparna försvinner ju varmare mjölken blir under vispandet.

Om man vill dricka kall chokladmjölk då?
Standardmellanmålet när man kom hem från skolan var 0,5 liter kall oboy i en av fars ölsejdlar och källarfranska med hushållsost :smiling_face_with_three_hearts:

5 gillningar

Det vet jag inte. Dricker inte kall oboy numera så har inte testat. Se när det inte lika gott att doppa knäckbröd med smör i kall chokladmjölk som i varm. :slight_smile:

1 gillning

Håller med! :+1:t2:

Testar igen då. :+1:t3:

7 gillningar

Kul! Hur blev det? Är du konverterad nu? :scream_cat:

1 gillning

Funkade klockrent!:bell:

1 gillning