Jag hade tidigare, innan Apple slutade tillverka HomePod, planen att skaffa ett par för att låta dem ersätta de små högtalarna vi har i ett 5.1-system i vardagsrummet.
Dessa små högtalare (Proson med kanske 7-8 år på nacken) är för närvarande kopplade via en Yamaha RX-V679 receiver. Vi konsumerar endast ljud/video via AppleTV och AirPlay idag.
Är det ett klokt beslut att genomföra en sådan förändring nu, om man skulle få tag i ett par HomePods? Dels med tanke på att de kanske helt når EOL inom en inte helt avlägsen framtid och dels för att Apple kanske har något nytt på gång på området?
Skitsvårt att svara på. Och det är väl därför du frågar…. Jag tänker så här, jag skulle slå till, du kommer få tillbaka en stor del om du säljer inom ett år även om det kommer nytt som du vill köpa istället. Hotet är om det kommer något i 3000 kr-klassen från Apple som gör det meningslöst att köpa en begagnad och gammal för det priset eller mer. Om nu inte den gamla kommer vara klart bättre på ljud fortfarande. Men det tror jag inte om Apple lägger sig runt 3000.
Ja, det är sant. Jag vet att det är en kanonbra produkt men sedan är det ju inte fickpengar (för mig) att rakt av chansa med på dessutom begagnade produkter från typ Tradera eller Blocket. Dela om Apple släppet något nytt och dels om man på något sätt skulle åka på en blåsning vid begagnatköp.
Skulle jag göra ett byte alls så skulle det vara mot HomePods, inte mot något annat.
Personligen så hade minis (nästan) funkat sett till hur mycket vi tittar och kraven på ljudet (nåja). Det är mer att man faktiskt får bättre ljud med fullstora, dessutom Atmos, samt att man får möjligheten att få bort de gamla högtalarna och dess kablage. Dessutom förstärkaren. Så en förbättring av ljudet men också mycket mer estetiskt tilltalande och rensat ut annan hårdvara. Lite så vi tänker.
Där är jag helt med dig. När det släppte Dolby Atmos till HomePod testade jag att köra det.
Blev faktiskt ganska besviken mot det jag kör annars.
En Beam och två Play One. Det är visserligen ganska olika setup men trodde Homepodsen skulle prestera bättre.
Jag har mina två i köket och där presterar dom fantastiskt.
Men svar på din fråga Zinned så är det nog till sist bara du som kan svara på det. Vi vet ju inget om Apples planer och hur länge den kommer få uppdateringar. Men kollar man runt är det ju få personer som är missnöjda med sin/sina HomePods.
Att bedöma ljud är ju aldrig enkelt och vidare handlar det om miljö och placering av högtalare. Jag upplever HomePod som mycket bra ljud med tanke på storleken. Jag tycker de levererar en ren och bra balanserad ljudbild men det är ju inga discohögtalare man spelar högt med. Samma om de används till film så blir det inga skakande jordbävningar, då måste de kompletteras med en sub. Men som sagts ljud är ju väldigt personligt hur man vill ha det, så det jag gillar tycker någon annan låter dåligt.
Att ha homepods till sin TV är inte att rekommendera, jag körde så förut och blev bara missnöjd. Dålig volym och inte alls den upplevelsen som man hade önskat. Kör Sonos Beam nu och får för en billigare peng betydligt bättre ljud och mer tryck i allt! Och ingen begränsning i volymen, vara höja tills grannarna blingar på dörren och ber dig sänka.
Om jag får svara så funkar Beamen ganska dåligt till musik. Blir inte rikigt den tyngden och djupet som man vill ha när man lyssnar på den musiken jag lyssnar på. Där utklassar två HomePods den.