Klippa i grendosan

Jag ska har en Walk-in-closet där jag saknar kontakt-uttag.
Jag tänkte använda kontakt-uttaget i rummet bredvid. Borra ett hål i väggen och koppla in en grendosa.
Då jag inte tänkte borra ett så pass stort hål så att grendosan kan passera igenom utan istället klippa av stickkontakten på grendosan, dra igenom kabeln genom väggen och sen montera på en ny stickkontakt av den här modellen.

Men nervös som jag är börjar jag fundera på om jag får lov att göra det här och vilka risker som finns med det.
Vad säger bubblan?

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/

Scrolla en bit :wink:

Spontant är mitt svar. Ring en elektriker och betala för en riktig och säker montering.

4 gillningar

Håller med dig :+1:t2: Jag brukar säga att om man behöver fråga, gör det inte själv. Speciellt när det kommer till el och vatten.

4 gillningar

Fasta installationer (som det där blir) får du inte göra som obehörig, så ring en elektriker. :slight_smile:

1 gillning

Severyd säger kör!

Finns ju grendosor man kan skruva upp och välja längd själv på. Gjort massa gånger för man inte vill ha 2 meter kabel.

Om du drar kabeln igenom något är ju skitsamma.

2 gillningar

När blir det en fast installation?

Var hittar du dem?

Montering av förlängningskabel

Vill du inte köpa en färdig förlängningskabel (skarvsladd), får du själv tillverka en av godkända delar. Ansluter du förlängningskabeln till ett jordat uttag, måste alla delar vara i jordat utförande.

Så utifrån det är det ok

Tidigare så frågade jag aldrig. Kopplade hej vilt. Men sen jag fick barn så har jag blivit något mer nervöst lagd och tänker ibland både en och tre gånger innan

1 gillning

Det är väl ingen större skillnad och ha en grendosa liggande på golvet i samma rum som kontakten eller att ha dragit kabeln genom väggen. Det viktiga är att kabeln inte ligger och skaver i väggen med risk att isoleringen blir skadad Sen är det ju bara att se till att den blir kopplad korrekt i stickproppen och att jordkabel används om de finns.

2 gillningar

Klart man ska ha telefon i köket

Här har jag klippt kabeln och byt kontakt.

Var vattenpasset trasigt? :joy::joy::joy:

Bara för att du gjort det betyder det inte att det är ok :slight_smile:

Självklart inte!

Severyd gör mycket som inte är okej.

2 gillningar

Det är ok, för du kan ju bara rycka bort det.

Är det bara stickkontakt till stickkontakt så får man göra det själv.
@Thor, se till så att inget i din vägg kan börja brinna pga värmeutveckling. :slight_smile:

2 gillningar

Se videon här.

@katho och @RolexJocke har rätt bara att sätta igång om du vet hur en stickkontakt jordad eller ej monteras på en kabel till grenuttag. Men gör inte som jag för ca 20 år sedan. I en hyreslägenhet skulle jag dra el till sovrummet. På med stickkontakt och i väggen medan jag måttade kabel längs sockel. Sedan glömde jag att den satt i väggen när jag klippte med saxen :slightly_smiling_face:
Men det gick bra och jag fick skaffa ny sax :slightly_smiling_face:

4 gillningar