Klart: Ingen miljöbonus till elbilar som kostar över 700 000 kr

Nej. En rimlig gräns hade snarare varit kring 400 000 kr. Det är rimligt att "Svensson" får en bonus när de chansar med att köpa ny miljöbil. Det kan också vara knutet till din inkomst för att garantera att det blir som mest rättvist. Högikomstagare och företag behöver inte den subventionen i samma utsträckning.

2 gillningar

I sak kan jag hålla med dig. Detta ska ska stå som en morot när man väljer ny bil.
Står man mellan svensson bilen XC40 med helel 547k i grundpris eller bensin 404k i grundpris. så ska det väl vara som moroten som gör att man tippar över till helel?

Så 700k känns ändå som en ganska rimlig siffra.

För mig var det bonusen som gjorde att kalkylen på en elbil gick jämt upp jämfört med en dieselbil i motsvarande storlek.

Man tittar på att priset på en elbil ligger på 700.000 kr och tänker att det var en rik jävel som köpt en så dyr bil. Men jag ser mig inte som rik. Jag räknade dock på hela ägandrskapet, med kostnad för el jämfört med diesel per mil, skatt, försäkring, och sist med inte minst ett uppskattat andrahandsvärde.

Det är just andrahandsvärdet som folk glömmer när de ser priset på en elbil.

En ett år gammal begagnad elbil ligger just nu på samma pris som en ny, eller mer.

Sen förstår jag att det inte kommer vara så i en evighet. Men under den tid som jag skulle behålla en ny diesel om jag köpte den idag, så kommer elbilen ha ett betydligt högre andrahandsvärde, vilket gör att man kan svälja ett dyrare inköp.

Så jag tycker absolut att bonusen hjälper till vid köp av bilar i 700.000 kr klassen. Eftersom en barnfamilj som ska ha elbil hamnar i den prisklassen eller strax under om de ska få plats med sina saker.

Sen är det väl bra att företag får bonus. Det är till absoluta största delen företag, som ser till att det kommer ut begagnade bilar på marknaden. Att få dem att ställa om till fossilfritt kräver en morot. Annars kommer det bara ut fler fossila bilar på andrahandsmarknaden.

1 gillning