Klart: Ingen miljöbonus till elbilar som kostar över 700 000 kr

Från sajten:
image

Från och med den 12 juli är det stopp med miljöbonus till bilar som kostar 700 000 kronor eller mer.

Regeringen motiverar förändringen med att om man har råd att köpa en sådan bil så behöver man inte hjälp av staten för att göra det.

Vidare sänks bonusbeloppet för elhybrider. Vid årsskiftet 1 januari 2023 sänks beloppet för elbilar från 70 000 till 50 000 kronor. Även här sänks bonusen för laddhybrider än mer.

Gränsen för att hybriderna skall kunna få bonus sänks från 60 gram koldioxid per kilometer till 50 gram/km 12 juli och sänks ännu en gång vid årsskiftet ner till 30 gram koldioxid0 per kilometer.

För många som får bilen levererad efter 8 juli väntar alltså nu ett betydligt dyrare köp. Många privatleasingerbjudanden baseras på bonuspengarna – men har klausuler mot att priset blir dyrare om pengarna inte betalas ut. Samtidigt finns det några som säkert kommer känna sig mycket lyckligt lottade om de hinner få leverans av bilen den 7 juli i stället.

Källa: Sverige Radio

Tycker det är bra att det finns en gräns. Och 700 000 känns väl okej.

3 gillningar

Också från 1 Jan 2023.

  • bonusbeloppet för bilar som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer sänks från 70 000 kronor till 50 000 kronor

Det är ändå intressant att för några dagar sedan var det information om att försäljning av förbränningsmotorer skulle förbjudas 2030 (eller var det 2035?). och nu kommer detta?

Jag hoppas detta iallafall har effekten att många elbilar kryper ner under 700k.

3 gillningar

Vissa länder va 2025 typ Danmark o Sverige va 2030 , men de inte ju tydligen inte klubbat än , men för några år sen trodde man ju de va de som gällde ..

2 gillningar

Är det inte tvärtom? Lägger man så mycket på en bil har man mindre pengar kvar i fickan. Alternativt att man tagit ett större lån än andra.

Det låter inte som en sund inställning till sin hushållsekonomi :slight_smile:

7 gillningar

Det håller jag med om, men tyvärr har ju inte alla en sund inställning till sin hushållsekonomi :slight_smile:

I min vänskapskrets är det inte de rika som har flashiga bilar, det är personer med privatlån med hög ränta. Och det är inte de rika som har flashiga boenden, det är personer som maxbelånat sig (dvs 3% amortering).

Därav min invändan till regeringens motivering. Det är ju inte så att folk går till bilhandlaren och swishar över 700 lax. Det görs med långa avbetalningar och rätt så hög ränta. Och alla vet att en lång avbetalning med hög ränta blir väldigt mycket pengar, vilket gör personerna fattigare än en person som hade köpt en bil för 200 lax.

1 gillning

Datumet var fel... Det gäller från och med 12 juli...

https://regeringen.se/pressmeddelanden/2022/06/forbattrade-regler-for-klimatbonusen/

Jag trodde man cashade bilar. :joy::joy:

Då är det väl de personerna som det är fel på? Man får ju rätta rätta mun efter matsäcken.
Jag skulle aldrig få för mig att köpa en bil som jag inte anser mig ha råd med. Men det är ju jag iofs 🤷🏻

3 gillningar

Bilar är ju sådan statussymbol så det finns inget – så många som är beredda att offra allt annat bara för att få köra runt (och visa upp) en speciell bil.

Räknar man på kostnaden över tid är det inte säkert att det blir så mycket dyrare att låna till en dyrare bil.

Jag har haft en begagnad Opel Astra köpt kontant, en ny Tiguan köpt med lån och sen leasat en golf.
Kan säga att total månadskostnad över tiden jag hade dem var väldigt liten skillnad.

Är inte kostnaden för leasing/cash/lån den eviga frågan?

En Tesla model3 som är 3 år gammal ligger runt 600k och kostar väl 700k ny
leasing över 36månader kostar 324000:- (9000k i månaden)

Cashar du 700k och kan sälja den för 600k 36 månader senare så har du tappat 100k. Hade du istället tagit de 700k och investerat så har du haft lite över en mille på 36 månader skulle jag gissa......eller avkastning som går till leasing? :wink:

Tar du på lån så måste man lägga en handpenning på 30% (är det på min bank iallafall) så 210k på 700k.... och sedan en månadskostnad på kanske 4k (144k). Du säljer bilen efter 36månader som då tar tappat 100k i värde. du får "tillbaka" 110k på köpkostnaden och har "tappat" 34k på hela affären....alltså lite under 1k i månaden

just nu när efterfrågan är som den är så är privatleasing det absolut sämsta alternativet...men när det är mer "normala" priser på beggade bilar så är nog privatleasing mer ok. Sedan är det ju idag omöjligt att veta om beggat priset ligger så högt om 3år

1 gillning

Ja, över 10% avkastning på börsen per år är ju en garanti.

Nä precis. Skulle vara lite tydligare i mitt sista rad där. Det är väl flera faktorer som spelar in.
Men investerar du 700k och håller ett öga på det så skulle man säkerligen ha fått in 300k över 3 år. MEN finns absolut inga garantier.

1 gillning

Just bilar är ju tokiga osäkerheter nu, precis som du berörde om "normala" priser på begagnat.
Politiska kortsiktiga påhitt gör enorma skillnader.
Att Tiguanen blev ungefär lika billig/dyr som en gammal Opel för min del hängde mycket på att den var köpt precis före bonus malus så andrahandsvärdet rusade i takt med höjningarna av straffskatten på dieselbilar. Det kunde ju lika gärna varit tvärtom.

För elbilar är det ju ännu mer osäkerhet, ett tekniskt framsteg som gör dagens bilar omoderna, när kilometerskatt införs osv lär få stor påverkan.

Inte en dag för tidigt. Jag har alltid tyckt att det varit extremt provocerande att det betalats ut en skattefinansierad miljöbonus till bilar i den prisklassen.

Men du tycker det är ok om den kostar 699999kr?.

Precis...slutsattsen är väl att man vet inte hur framtiden serut och man gör besluten idag på gissningar och analyser. Bilen är för många det 2a dyraste man köper.. Så är ändå något man bör lägga lite tid på och fundera.