Glad för Malmö, lite tråkigt för Stockholm men gladast är nog jag... Inga störningar för fotbollen, inga störningar i trafiken och inga krav på att gå dit..
Hm, detta trots att den S-märkta KC:n går ut dagen efter Loreens vinst och säger att Malmö inte vill och att det för dyrt och (underförstått) fortfarande inte tillräckligt uppbyggligt för en sosse-kommun. Nånting säger mig att Malmö Stad får rejält betalt för detta.
År 2016 när det anordnades i Stockholm var budgeten från Stockholm stads håll 100 miljoner kronor.
För Skånsk del ansågs det inga som helst problem att få tillbaka i form av uppgång i turismen. För Malmös del så blomstrade ju hela staden också upp. Däremot finns det en uppsats som påvisar att på kort sikt är det lätt att överskatta effekten rent ekonomiskt. Lokala näringsidkare hade helt enkelt hoppas på mer kosing från besökarna.
För Stockholms del finns det en rapport som visar att intäkterna var ungefär 263 miljoner kronor. Men jag antar att det är lite samma problem där – vissa intäkter är mer abstrakta än andra. Men jag tror @xms67 i vanlig ordning är klokare där än vad jag är.
Malmö stora fördel är också det faktum att det är direkttåg mellan Kastrup flygplats och Arenan (samt vidare in i Malmö). Liksom från Lund, Helsingborg och även Köpenhamn själva så hotellrummen är nästan obegränsade i regionen.
Vidare stämmer det inte att kommunstyrelsens ordförande sa att det var för dyrt. Hon sa så här ”I ett ansträngt ekonomiskt läge går det naturligtvis inte att genomföra det till vilket pris som helst”.
Och det är väl en sund inställning, som jag antar gick hem.
Jag är inte speciellt intresserad av detta men tänkte på en sak. Har Malmö en inomhusarena som tar så mycket folk? Friends tar nästan 60.000 pers, kanske inte går att fylla upp men trist för de som är intresserade om det blir få platser tillgängliga på plats i arenan? Kankse finns en stor anläggning i Malmö också?
Malmö aren är ganska trevlig, men detta evenemanget med arenans planering gör ju all hela stor Köpenhamn ( kunglige huvudbyn) blir upptagnings område. Och tror man hade kunnat fylla en 30000 - 50000 biljetter. Ska dock sägas att jag tro att ”semifinaler/kval” veckan innan inte fyller en 30000-50000 arena. Trevligt att inte allt hamnar it Stockholm, men ännu bättre med Sveg eller Brunflo