Klarar din förstärkare PS5 och Xbox Series X/S i full upplösning?

Från sajten:
image

Nej, antagligen inte. För att kunna köra de nya konsolerna genom en förstärkare eller annan kringutrustning behöver vi HDMI 2.1-stöd, flera nya förstärkarna från jättarna har detta – men klarar inte av de nya konsolerna.

Nästa generations förstärkare som ska klara av att leverera 4K med 120 bilder i sekunden och 8K med 60 bilder i sekunden som de nya konsolerna kan leverera, klarar inte av jobbet. Det har visat sig att Denon, Marantz och Yamaha som lanserat förstärkare som ska klara detta har fel chip i sig och det verkar inte räcka med en programuppdatering för att lösa problemet. Det är den tyska sidan Heise.de som har provat detta och möts av svarta skärmar. HDMI 2.1-chippet som används är från Panasonic och flera förstärkare som är i tillverkning använder sig av detsamma. Chippet har problem att samarbeta med grafikkortet i Playstation 5 och Xbox Series X/S.

Det är såklart få som drabbas och vi kan alltid ansluta konsolen direkt till teven och skicka ljudet via vår förstärkare. Samtidigt kommer inte alla spel stödja denna maxupplösning. Denon berättar också att deras nya förstärkare klarar uppskalning via en inställning i förstärkaren – men ger inte full effekt. Ett klart I-landsproblem men kan vara bra att veta om du nyligen köpt den senaste förstärkaren och väntar på din nya konsol.

Via: Flatpanelshd.

Detta är inte så givet att det är "bara" att göra alla gånger.

För egen del har jag, liksom många andra, tv:n på väggen och åtkomst till HDMI-kontakterna där är inte smidig. Utöver det har jag alla kablar dolda i kanaler och då blir det extra bekymmer att hantera där. Utöver detta ska då ljudet hanteras, är det då möjligt på en PS5/xbox att skicka bild via HDMI men ljudet via annat utgående interface på konsolen?

Sedan kan jag tro att gemene man som använder en HDMI-växlare i sin förstärkare gärna vill fortsätta att göra detta. Då blir det helt enkelt att de får byta ut förstärkare också.

Jo, men säger inte att det är enkelt! Men det finns alternativ. Fattar med om man har en HDMI-växlare i sin förstärkare så vill man nyttja den. Hehe, men samtidigt kan jag inte ta in i uträkningen att stackarna som har sin tv på väggen har det lite bökigt att komma åt utgångarna! :joy:

Man har inte det bökigt just eftersom man har en HDMI-växlare :slight_smile: Det är inte meningen att man ska managera HDMI-ingångar på tv:n utan det har man flyttat till sin förstärkare, kanske mycket just pga att man vill ha tv:n på väggen.

För övrigt, hur skulle man få ut ljudet till sin förstärkare om man drar HDMI-anslutningen direkt mellan konsol och tv? Finns det en annan utgång för ljudet på PS5/xbox?

Man kör HDMI-ljudet från teven ut i förstärkaren? Har man en fin förstärkare så bör den kunna leverera ut tv-ljudet utan extra kablar tycker man! :slight_smile:

Brukar finnas inställningar i teven om man vill använda en extern ljudkälla. Precis som jag kör till min Sonos Playbar, den fångar upp allt ljud från teven oberoende vilken ingång man kör i teven…

Ok, så då utgår du från att tv:n kan skicka ljudet UT via annan HDMI-anslutning bak på tv:n och via den till förstärkaren? Jag kan HDMI-interfacet alldeles för dåligt men jag trodde inte att en HDMI-port i tv:n kunde användas som utgång.

ARC-hdmi löser det, annars kan man behöva en optisk kabel mellan tv och förstärkare! :slight_smile:

Men iaf, det handlade bara om att det kan bli problematisk för vissa! Så det är väl det du säger med, att det kan bli bökigare än vad jag först tänkte! :slight_smile:

Exakt. Det blir nog jävligt bökigt för ganska många, på ena eller andra sättet.

Nu står jag inte och hänger på låset för en PS5 men jag har funderat på det. Din artikel belyste ju då det med förstärkaren och gjorde att ett köp av PS5 helt eliminerades för mig. Det kommer kosta långt mycket mer än det smakar, enligt mig då.

Notera nu att oavsett så kommer inte spelen skicka ut några 4K OCH 120 fps samtidigt - det klarar inte denna generstionens konsoler.

Sant, dock behöver man HDMI 2.1 i sin förstärkare om man planerar att använda dess HDMI-växlare för att skicka en 120 Hz-signal (oavsett upplösning) vidare till sin tv. Det räcker ju inte att tv:n har en sådan HDMI-ingång, som jag förstår det.

HDMI 2.0 klarar 1080P med 120 Hz men tillverkare verkar nyttja det.

Fasen, det hade varit optimalt. Istället tvingar de oss att köpa nytt.

Köpte en Denon AVR-X2400H för ett par år sedan, tänkte att den klarar det mesta som kommer. Men tydligen höll det ej längre än hit :slight_smile: Men om man köper en ny Xbox series X, är 4k 60Hz bra nog? Är det just frekvensen som man kommer att störa sig på?

För att du ska dra någon större fördel av 120 Hz så beror nog det mycket på vilken typ av spel du spelar. Det är ju främst FPS-spel man har fördel av detta på. Sedan krävs det ju givetvis också att din tv samt dess HDMI-standard stödjer det för att du ska kunna nyttja det.

1 gillning

Ja det är 60 Hz som gäller om du skall köra 4K ändå :slight_smile:

1 gillning

Ohhh, jag har så mycket att säga om detta i en hemlig dag vid ett hemligt klockslag :smiley:

Där hängde jag inte riktigt med men det lät spännande :smiley:

Det luktar NDA om @Esse :wink:

Kanske kommer det något om spelkonsoller inom kort…

1 gillning

Ah, det har du rätt i…så är det såklart :smiley:

Då kör vi!

1 gillning