Klackar på däcken?

Vid senaste hjulskiftet fick vi kommentaren att vi hade klackar på (vinter)däcken, något som inte synts tidigare. Vad kan man göra åt detta, varför uppstår det och bör man vara orolig? Kan en hjulinställning hjälpa? Det finns ju specifika bilforum som kanske har svaren men det finns ju en och annan bilkunnig här i forumet som kanske kan ge lite initial vägledning :slight_smile:
Gäller en Kia Ceed -13.

Finns inget att göra, bara att byta tyvärr. Brukar bli när det sliter snett. Bullrar som om ett hjullager är slut vid låga hastigheter. Kör man cab t e x bör man undvika däck med klackar då de ofta är högljudda.

Ok men att det sliter snett borde ha en orsak tänker jag? Vill ju helst undvika att sommardäcken går samma öde till mötes, därav frågan om varför det uppstår och om det är nån idé att be verkstad kolla på det? Eller är det förväntat på en bil i denna klassen? :sweat_smile:

Sliter det snett så bör du göra en hjulinställning. Kolla så att det är rätt däcktryck också, annars kan det göra att det slits snett.

1 gillning

Som @katho skriver, fyrhjulsinställning och rätt däcktryck. Jag antar att de kollade däcktrycket när hjulen monterades.

1 gillning

Bra noterat. Vi hade problem med däcktryck på minst två av däcken under vintern och då byttes samtliga ventiler. Efter det har trycket varit ok men då kanske klackarna redan var ett faktum (klackarna konstaterades senare). Men hjulinställning kan ju ändå vara en bra idé då för att säkerställa att det är ok. Tack för tipsen! :raised_hands:

Hijackar tråden lite, men gällande däcktryck så har jag noterat att på mustangen är rekommenderat däcktryck 2,4bar fram och 2,8bar bak, är det vanligt på bakhjulsdrivna bilar att det är olika fram och bak eller är det bara elbilar? I alla tidigare bilar jag haft har det alltid varit typ 2,5bar runtom.

Det är lite si och så med det. Vissa har ju olika dimensioner fram och bak. Olika tryck på olika tum på samma bil, så sommar och vinterdäcken har inte samma tryck om det är olika tum på de. Men 2,5 bar runt om funkar i de flesta lägena på vanliga bilar.

de mesta beror ju på hur mycket last/ vikt man har , din e ju garanterat tyngre bak så de behövs de mera luft bak , 2.3/2.5 e ju ”normalt” om man åker lätt lastat med vanlig bil

Tror rekommendationen var 2,8 bak vid 1-3 personer samt 3,5 bak vid full last. Fram var det 2,4 tom och 2,8 full. Ska ju åka till Tyskland i sommar, då kommer vi vara 3 pers plus fullastad åtminstone på hemresan, känns som man borde fylla i lite extra luft i däcken. Jag har för övrigt samma dimension fram och bak.