Kinesiska Hisense är världens näst största tv-tillverkare men här i Sverige så är det ett rätt okänt märke men det ska bolaget ändra på genom att tåga in i Sverige med full kraft.
Hisense har redan lite vitvaror och tv-apparater här i Sverige men utbudet är inte superstort och det ska de försöka ändra på under de kommande tre åren. Hisense har i andra länder sålt konsumentelektronik och vitvaror och i deras utbud så finns det en rad vettiga tv-apparater med en rätt trevlig prislapp. De har både tv-modeller i den lägre prisklassen men även flaggskeppsmodeller som fått fina betyg av recensenter.
Vi tror att vår strategi att leverera högkvalitativa premiumprodukter till överkomliga priser, kommer att tilltala svenskarna, säger Daniel Eriksson, Nordic Sales Director Hisense TV. Vi träder in på marknaden för att skaka om. Det ska vi göra med breda produktportföljer inom Home Entertainment och vitvaror. Vår ambition är att positionera Hisense som en av de fyra ledande aktörerna på TV i Sverige inom de kommande tre åren, säger Søren Tvergaard, Nordic Managing Director.
Hisense visade nyligen upp världens största bakgrundsbelysta 4K TV med mini-LED på 100 tum som kommer kosta 10 000 dollar och om även mer påkostade modeller kommer komma till Sverige återstår att se. Om det kinesiska bolaget får det fäste i Sverige som de hoppas på under de tre kommande åren återstår att se.