Kina tar titeln som världens främsta exportland för bilar

Spekulationer bara.

Absolut inte så att det spelar någon roll ekonomiskt sett.

Du förstår väl att du inte kan eller kommer kunna ända min åsikt?

Nej det har jag absolut inga intentioner att göra. Jag är nyfiken av mig och är intresserad av olika infallsvinklar. Är av åsikten att alla har rätt att tycka och tänka vad man vill.

Tänkte att jag skulle kunna vidga mina vyer om jag fick veta lite mer om hur du resonerar, eftersom vi tänker olika. Lite som att sitta vid middagsbordet och diskutera.

Haha bra försök. Jag är säkert inte den första du försöker få ändra åsikt.

Ber om ursäkt att jag trampade på en öm tå. Ha en fortsatt trevlig kväll :heart:

Inga ömma tår. Håller bara inte med er :grin:

Vad skulle en bojkott av detta företag som tillverkar 3D skrivare i Kina åstadkomma?
Förutom då att personer som försöker göra rätt för sig och tjäna pengar gå i konkurs.
Tror du att Kina plötsligt slutar vara en diktatur?
Naturligtvis inte utan det krävs andra åtgärder än bojkott.

Ser att några på TV köpt Dji drönare. Om jag inte har fel så är det ett kinesiskt företag.
Varför skuldbelägger ni inte dessa personer?

Är väldigt lätt att klandra andra men skulle ni skärskåda allting ni själva köper så kommer ni i praktiken inte undan.

Allting handlar egentligen om att vara duktigare än andra. Kunna slå sig på brösten.
:grin:

Är väl ingen här på TV som har en iPhone (eller annan telefon som sätts ihop av Foxconn i Kina)? :rofl:

Alla borde köpa Google Pixel eller Samsung som inte sätts ihop i Kina. :smirk:

Okända märken i Sverige har en liten uppförsbacke. Kan gälla reservdelspriser bland annat:
Chocknotan: Nya elbilen har Sveriges dyraste bromsklossar | Carup.se

För att avrunda min diss av kinesiska bilar. BYD har en modell som heter Han, döpt efter den etniska folkgruppen med samma namn som är den största i Kina, och i världen med 18% av den totala världsbefolkningen. Ifall du hör till en av minoriteterna i Kina så har du det allmänt kämpigare samhället och i synnerhet om du en urugier då du kan hamna i koncentrationsläger.

Alltså att kalla biljäveln BYD Han är lika smakfullt som om BMW hade en modell som hette Aryan.

... alltså....... Aja, alla har rätt till sina åsikter.

1 gillning

Vänta nu så du blir kränkt över namnvalet Han men inte dom.
Det kanske är så att det istället är en hyllning till folkslaget istället för en diss.

Din jämförelse haltar för aryan är inget riktigt folkslag utan ett "hittepå" folkslag.

Ps. Hade du varit nöjd ifall en bil hade hetat Han Urugie? Misstänker att det inte handlar om namnvalet.

I den kontext som begreppet Han symboliserar förtryck av minoriteter i Kina så är det smaklöst, enlig mig.

Det har ingen betydelse huruvida begreppet arier är applicerbart ur ett etniskt perspektiv på ljushyade människor från västvärlden eller inte. Det HUR ordet har använts, och används som är av betydelse.

De riktiga arierna, dvs. hur ordet användes innan det blev insyltat i rasbiologi, lever i Iran, Pakistan, Afghanistan, Indien etc. Alltså inte de blonda och blåögda som socialnationalism förespråkade. Vilket är lite ironiskt i sammanhanget.

Vi kan väl konstatera att vi har diametrala ( dvs. motsatta) åsikter i frågor gällande etik och moral. Jag kommer därför inte forsätta den här "diskussionen". Ha en trevlig helg!

Jag känner mig iallafall galet kränkt för VW kallade en bil Touareg...och inte svennebanan.....

Eller Honda Fitta..... Jämnställighets kränkt. När kommer Honda Kuk??

I kontexten av en elbil i form av BYD Han symboliserar det INTE förtryck av minoriteter.
Något du bara hittar på för att det ska passa ditt narrativ.

EXAKT och BYD Han används INTE för att förtrycka minoriteter. Du fabulerar ihop något bara för att du ska kunna,som du utryckte det,dissa bilar från Kina.

Det vet jag inte eftersom du ser något som inte finns.

Mitsubishi Pajero😉
Fast den kanske inte finns längre?