Kina tar titeln som världens främsta exportland för bilar

Från sajten:
image

Kina går om Japan och det är elbilar som står för den största ökningen.

Enligt BBC News så har Kina under det första kvartalet i år exporterat hela 1,07 miljoner bilar. Det är en ökning med 58 procent jämfört med föregående år. Det här innebär nu att de har petat ner Japan från förstaplatsen som endast hade sexprocentig ökning under samma period.

Anledningen till att Kina har sett en så ökad export beror till stor del på den globala efterfrågan på elbilar samt ökad försäljning till Ryssland. Under perioden ökade exporten av laddbara fordon med över 90 procent.

Belgien, Australien och Thailand är de främsta mottagarländerna för laddbara fordon. Belgien sticker ut lite på listan men anledningen är att de flesta båttransporterna för vidare distribution i Europa går från hamnen i Zeebrugge. Enligt artikeln är det MG och BYD som toppar listan över bilmärken med Tesla på tredjeplatsen.

Via: Allt om elbil

Jag skulle förslå att man tänker till ett par gånger innan man köper en kinesisk elbil

1 gillning

Jag skulle föreslå att man tänker till många gånger innan man köper en BMW.

Till skillnad från västerländska tillverkare så mörkar Kineserna sådant här i en betydligt större utsträckning och deras problem är avsevärt mer omfattande och potentiella köpare i väst ser mellan fingrarna för att det är billigt.

Personligen undviker jag Made in China i den mån det går oavsett vad det rör sig om eftersom det indirekt är ett stöd av en riktigt otäck regim med fler döda på sitt samvete än alla jämförbara diktaturer i världshistorien.

@katho och @anon29666066 som tyckte att mitt senaste inlägg var lustigt får gärna förklara er reaktion. Har ni någon aning om vad som sker i Kina?

I slutet av 50-talet och början av 60-talet så hade regimen ihjäl uppemot 55 miljoner människor under den så kallade kulturrevolutionen. Great Leap Forward - Wikipedia

De huserar över 1 miljon människor i koncentrationsläger

De leder den inte så smickrande listan över med flest avrättningar i världen utförda av en stat och har en allmän rätt kass syn på mänskliga rättigheter.

Du är rolig i din naivitet att du tror att en bojkott skulle på något sätt påverka.
Eller att du förväntar dig att andra ”måste” bojkotta bara för att du gör det.

Precis som med allt på internet så måste alla vara så jäkla PK.

Flygskam
Inte köpa från Kina
Hata mellanöstern

3 gillningar

de där e ju mina topp 3 ju !!!!

2 gillningar

Jag flyger, äter kött, förespråkar kärnkraft, är anti-woke, kör många mil i SUV och jag jobbar i gruvindustrin. Inte många PK-poäng där.......

Men.....jag har en stark moralisk kompass som jag är konsekvent med. Går det att undvika att stödja en diktatur så gör jag så. T.ex. så slutade jag att följa Dakarrallyt som jag hade följt i mer än 20 år efter att det flyttade till Saudiarabien. I fallet med just elbilar skulle jag då hellre köpa bilar från ett annat land än just Kina.

Det är en viss skillnad på att säga att man hatar ett land eller en hel region, vilket inkluderar befolkningen där, och att man inte vill stödja en totalitär regim.

De som skulle vinna mest på att den totalitära regimen i Kina störtas är kineserna själva.

Fast du måste ju också förstå att många detaljer, i din telefon dator och bil kommer från och tillverkas i kina.

Men ja, du gör som du vill och bojkottar vad du vill... all the power to you.

Självklart är jag väl medveten om det..... Men jag gör de val jag kan :+1:

1 gillning

Underskattar du inte konsumentmakten nu? En utbredd bojkott kan ha väldigt stor effekt. Har vi inte ett alldeles färskt exempel på detta gällande Absolut och Ryssland?

Har du aldrig bojkottat någon produkt eller tjänst av ideologiska eller moraliska skäl?

Du kan inte jämföra enstaka individers bojkott på Teknikveckan mot bojkott mot Ryssland. Helt andra krafter som ligger bakom den. Så nej jag tror inte på enskilda individers bojkott.

Har jag säkert gjort men har blivit visare med tiden och insett att det spelade ingen roll.

Förlåt om jag var otydlig. Det var inte bojkotten mot landet Ryssland jag syftade till utan bojkotten mot Absolut när deras ägare för ett tag sedan beslutade att återuppta exporten till Ryssland. De backade väl ganska snabbt när konsumenterna var i uppror?

Med all respekt är ju @Smirf långt ifrån ensam i sin bojkott mot diktaturer. Kanske är han i minoritet i just den här Bubblan men debatten kring handeln med Kina pågår ju ständigt och har väl intensifierats nu med tanke på deras inställning till Rysslands invasion av Ukraina eller deras hållning gentemot Taiwan.

Tvärtemot dig tror jag starkt på konsumentmakt även om det såklart inte går att se effekt av att ”lilla jag” gör ett ställningstagande. Men om många tillsammans gör samma sak kan det leda till förändring.

Om vi ska vara korrekta så var det inte konsumenterna som påverkade utan större aktörer än så.

Motpol

Angående just att några personer i Sverige väljer att inte köpa kinesiska bilar skulle på något sätt påverka är bara naivt.
Att ni mår bra av det är en annan sak.

Här är det ju konsumenterna som bojkottar produkten.

Ja se där, lyxkrogarna var också en del av bojkotten. Precis som tusentals slutkonsumenter.

Är det inte fler tror du? Inte en enda i något annat land?

Utnyttjar du inte heller din rätt att rösta i demokratiska val? Frågar för att jag är nyfiken

Vad har det med saken att göra? Inte jämförbart för fem öre.