Kina blockar Wikipedia helt

Från sajten:
Kina blockar Wikipedia helt | Teknikveckan


image

Kina har sedan tidigare blockat delar av Wikipedia men nu bestämt sig för att blockera hela webbplatsen. Inför speciella årsdagar så har Kina tidigare valt att blockera sidor om just dessa händelser. Nu när årsdagen för protesterna på himmelska fridens torg (六四事件) 1989 är på väg så har Kina valt att blockera hela Wikipedia på alla språk.

Wikipedia gick för ett tag sedan över till HTTPS vilket gjort att det utifrån inte går att se vilken sida som besöks på Wikipedia. Detta kan vara en anledning till att Kina nu valt att blockera hela Wikipedia istället för enbart sidorna om berör massakern på Himmelska fridens torg.

Via: Engadget

Via: AFP (Phys.org)

Source: OONI

Är i kina ganska ofta. Jag har always on vpn på min mobil Och laptop för annars kan man fan inte göra något i vissa länder.

Dubai blockade teknikveckan för någon vecka sedan i några timmar också… antar det var Esse som körde en poletik rant

3 gillningar

Hahaha :joy::+1:t2:

1 gillning

Hahahaha

Vad kör du för VPN klient?

OpenVPN hem till en kompis som bor i sverige.
OpenVPN hem till vår gamla lägenhet i Miami.

EDIT: Väljer att göra så för att andra VPN tjänster har en förmåga att blockas lite då och då i vissa länder också.

Ok. Jag brukar använda https://www.expressvpn.com/ när jag reser.

jo jag har kört den också. Men den funkar ganska risigt i vissa länder.

Det är väldigt smutt att ha en egen 1gbit vpn länk som jag har nu :).

1 gillning

I sverige sker det istället en tyst självcensur. mao vi är inte mycket bättre

Och innan någon svarar och säger så är inte fallet,

1 gillning

Någon som vet en VPN som man kan koppla upp sig på så att telefonen ser ut att befinna sig i Kina (alla tjänster fungerar tvärt om)? Har några gamla Xiaomi-produkter som måste aktiveras “i” Kina…

Som inte går att koppla till någon av deras gw?

Har ingen gateway, det är sensorer för blomkrukor och de kommunicerar via Bluetooth. De som inte är för “mainland China” fungerar kanon. Kanske skulle funka med en gateway… :thinking:

https://www.open-homeautomation.com/wp-content/uploads/2016/08/mi-flora-300x300.jpg

Jag har satt min gw att gå genom den kinesiska servern - och det fungerar bra

1 gillning

Big no no att prata om det med mina Kinesiska elever.

stackars studenter haha… :joy: