Kickstarter-tråden

Hänger ni något på Kickstarter?

Följande projekt har jag backat.

Ouya
2012: Den blev av, dök upp, men var så långt före sin tid, spelen var fruktansvärt dåliga. Razer köpte den men lade ner den 2019.

Jag recenserade den 2013.

Bikes vs Cars
2013: En film om bilismens kamp att krossa cyklismen. Malmö-filmare. Blev av, den var nice.

The Iconic Pillow Collection
2018: Kuddar formade som Apple-produkter, dök upp utan problem. Gick snabbt också.

HyperJuice: Worlds Most Powerful USB-C Battery Pack
2018: När det här med stora powerbanks med USB-C var nytt. "Halva priset" var dock precis det som de sedan såldes för i butik när de kom och då var de i bättre kvalitét när det kom till höljet och så. Jag gjorde till och med YouTube på det.

MoovyGo 9 in 1 USB-C
2019: Från en tid då multihubbar för USB-C inte var så vanliga idag. Har ej fått men inser att jag kan ha missat ett mail från november 2019 där jag förväntades fylla i något haha. Skall ta tag i detta nu.

Lumapod (Via Indiegogo)
2019: En lättviktstripod som jag vill ha med mig när jag är ute och reser. Tar lång tid men de har skickat totalt 27 uppdateringar om olika uppmaningar så väldigt seriösa. Det har varit intressant att följa med fabriker i Kina som inte riktigt hållit kvalitén, resor fram och tillbaka. Kinesiska nyåret och så klart Corona som kommit ivägen.

Virtuellt
2020: Podcast med Victor Leijonhuvud - är igång nu. Victor har varit med i Teknikveckan-podden några gånger.

Nyss backade projekt som fortfarande är igång och som går att backa.

Bird Buddy: A Smart Bird Feeder
Backar enkom för att se om det här faktiskt kan bli av. Låter väldigt avancerat med kameror, soltak (tillägg) och en app som måste fungera bra. Om den gör det får det bli present till pappa.

The Couch Console
Bara för att kunna göra en video om. Beställde faktiskt två bara för att :sweat_smile:

Vad har ni backat för roliga projekt genom åren?

Det enda jag backat var några böcker av Tino Sanandaji.

Inte så kul men kändes rätt.

Har backat ett gäng projekt.
HyperJuice och HyperDrive är ett par av dem. Nöjd med båda, särskilt HyperDrive då den är en av få USB-C gubbar som stödjer 4k60Hz över en kabel.
Backat Simon Stålenhages två senaste böcker. Är nog mest känd för Tales from the loop på Prime.
Även backat Birs buddy. Hoppas de håller vad de lovar för då blir det en perfekt julklapp till mina föräldrar nästa år. :slightly_smiling_face:
Flic 2 backade jag för att jag ville ha ett par schyssta knappar som stödjer homekit men det dröjde väldigt länge innan de fick det. Är nog det projektet jag är mest missnöjd med.

Bara backat ett projekt som nyss blev framflyttat till sommaren… Surt men ingen brådska.

Backade lite grejer både på Kickstarter och Indie GoGo för några år sedan men tröttnade.
Många projekt som drog ut på tiden och vissa grejer inte blev som väntat.

Men här är några som jag backat.

Vad skiljer den från alla andra liknande?

Ouya. vilket jag faktisk fick en enhet som jag tror jag aldrig packade upp.

StarCitizen… spelet som aldrig någonsin kommer komma.

Ocalus… fick två enheter.

Har bara backat 1 projekt och det är en bok vid namn ”The Secret History of Mac Gaming”. Boken handlar om spelen till Mac under 80 och 90-talet (växte upp med många av spelen). Hade ganska höga förväntningar på boken men tyvärr så blev den ej riktigt vad Jag hade tänkt mig.

På vilket sätt nådde det inte ända fram?

Jag trodde boken skulle handla mera om Spelen i sig t.ex handling, vad utvecklaren tänkte, anekdoter, tidiga betor, element som ej kom med i den slutgiltiga produkten. Boken lutade mer åt en biografi på samtliga utvecklare och väldigt lite det Jag trodde.

Närmare 20 kickstarter, alla bräd eller rollspelsrelaterat.

Jag ha handlat lite på Kickstarter och Indigogo,
Nu när jag tittar så har det varit en brokig blandning. Backade mitt första projekt 2015 ser det ut som. Härlig nostalgitripp nu när man kikar. :slight_smile:

Första var en smörkniv som skulle göra att man inte sabbar mjuka mackor med den. Fungerarde, fick den och har dem fortfarande i kökslådan och används.
Make any headphones wireless projektet var det enda som var kasst. De drog ut på tiden och när den väl dök upp fanns liknande produkt överallt, typ Kjell o Co.
Det var en BT adapter som man kunde plugga in en vanlig hörlur i.

Dyraste projektet är nog ryggsäcken från Boudnary Supply. Modulära ryggsäckar. Den är välanvänd, och har den dagligen.

Företaget finns idag och säljer riktigt bra väskor, har riktigt bra modulära väskor för resor, och till exempel kameror.

Klcoka från James Barts (Svensk tillverkare) Blev riktigt fin.

Ragnarök spelkort och tavlor var riktigt fina.
https://noir-arts.com/decks/ragnarok-fenris-playing-cards/

Köpt lite grejor från Flectr, (reflexer mm till cykel) 360 reflexer så man syns väl, de kör en ny Kickstarter nu.

Nemesis brädspel, det mest backade brädspelet i Kickstarters historia, massa roliga figurer som följde med.Gick all in i den.

Särskild nöjd är jg med the ultimate Kitchen Thermometer från Professionla Secrets. De finns idag ochs säljer trevliga köks och matlagningsprylar. Termometern har ultratunn nål och är blixtsnabb. så man förstör inte köttet med att sticka den. ett måste för matlagningsnerdar. Svenskt företag,
In och shoppa. :slight_smile: https://professional-secrets.myshopify.com finns en del kul här

Page Anchor, också svenskt, en pryl för såna som äskar böcker. En snygg hållare som håller boken öppen åt en. Bra presenttips. finns onlinebutikk. Köpte en journal till mig själv i julklapp

Saker jag väntar på

Backat en bok från en Horror- fiction författare som skriver historier till NoSleepPodcast som jag lyssnar på.

Lumos Ultra Helmet, Hjälm med inbyggd belysning bland annat. (blinkers som fungerar med Apple Watch) Kommer även att finnas att köpa. Deras förra generation sålde riktigt bra och säljs fortfarande.
Låg vikt, inbyggd Mips. Kommer nog i januari.

Grav Grip är en stabilisator typ som en , hm vad heter de nu igen, typ Gimbal. Fast denna är med vikter och går inte på ström. Väldigt kompakt. Den ligger just nu hos Postnord för förtullning.

Och Caster Comendium är sonen som köpt. det är en sorts låda/korthållarre, /tärningshållare till Dungeons and Dragons. Handgjord med inbundet läder mm. Den dröjer till september.

Indogogo köpte jag nåt, men minns ej vad.

Designen tilltalade mig och tekniken i den med hur den vattnar örterna. Finnas många liknande men fastnade för denna (dessutom gillade frun den vilket underlättade :wink:).

Beställde en Pebble för sisådär 5 år sedan, ligger i någon byrålåda nu, ersatt av Apple Watch.

Blir ganska dyrt även om den smälter långsamt:
https://www.kickstarter.com/projects/jewelice/jewel-ice-perfect-crystal-clear-slow-melting-ice-maker

Jag backar lite då och då. Ibland för att det är innovativa prylar men också bara för att jag gillar att stödja start-ups.

Senast blev det värmehandskar:
https://www.kickstarter.com/projects/arxtecdesign/hck5r-all-season-graphene-heated-gloves?ref=user_menu