Kia EV6 blev snabbt en storfavorit och numera syns de mer ofta än sällan ute på vägarna och i en uppdatering som Kia har släppt blir bilen ännu bättre på att hantera vår kyliga vinter.
I ett pressmeddelande berättar Kia att de kommer skicka ut en uppdatering som bjuder på en rad förbättringar för dig som äger en EV6 och bor i ett land där vi på vintern fryser en hel del. Den första nyheten är att det kommer att gå att förvärma högvoltsbatteriet vilket innebär att det går att ladda snabbare vid DC-laddning trots att det är kallare ute. Den andra nyheten är att det via Kia Connect-appen nu går att ställa in temperatur i bilen så man alltid kan sätta sig i en antingen varm och skön bil eller en sval om det är på sommaren.
Samtliga bilar som produceras i fabrik får den nya mjukvaran från och med nu men om du redan har en EV6 så kan du boka en tid hos en auktoriserad Kia-verkstad och uppdatera bilen helt kostnadsfritt.
Subaru t e x måste besöka verkstad vid varje hjulskifte för nollställning av TPMS systemet. Verkar som att asiaterna vill ha större kontroll över sina mjukvaror än andra.
Det har varit så på många bilar nu att för att få igång OTA-uppdateringarna måste de in en första gång på verkstaden.
Till exempel behöver alla Volkswagen ID4:or in på verkstad för att uppdatera från 2,3 till 2,4 (och med det få ett nytt 12-voltsbatteri). Därefter kan de få uppdateringen till 3.0 över nätverket.
Japp. Det är lite märkligt på en ny bil på en ny plattform.
Infotainmentsystemet kan man dock uppdatera själv. Hittills har jag gjort det med ett USB-minne, men med senaste uppdateringen kom även OTA-uppdatering.
Många av de första modellerna stressades ut på marknaden fullt med buggar, gäller även Polestar tex. Bilar som blev stående på motorvägen. Nu senast skickade Polestar ut en uppdatering som gjorde att man inte kunde komma in i bilen utan att använda nyckeln manuellt (alltså ta ut den lilla metallpinnen ur nyckel och trycka in i bilen) sedan behövde man ändå in till verkstaden för återställning