EV3 är Kias minsta elbil men är tillräckligt stor för att fungera både som andra-bil och huvudbil. Trots sin yttre litenhet på 4,3 meter kan två fullvuxna individer sitta därbak utan problem. Men det kanske inte är bilen vi använder när vi skall köra till flyget för Thailand – i alla fall inte om alla skall ha sina största resväskor med sig.
Yttermått
- Längd: 4,3 meter, bredd 1,85 meter
Lastmått och vikt
- Last: 460 liter / bak 25 liter ram
- Fällda säten: 1250 liter
- 80 kg på taket
- 410 kg last + förare
- 500 kg dragvikt på lilla batteriet
- 1000 kg på det stora batteriet
- Manuellt avtagbar dragkrok (Kommer eventuell en elektronisk senare)

Kia EV 3 i färgen EV3 Frost Blue. Foto: Simon Hamelius
Drivning
- Motor: Framhjulsdriven på 150 kW
- Swosh 0-100: 7,7 respektive (78 kWh-batteriet) 7,5 sekunder (55 kWh-batteriet)
- Batteri: 55 kWh eller 78 kWh netto.
WLTP
- 44 mil respektive 60 mil
- Räckvidd motorväg: 20 till 30 mil (55 kWh) respektive 30 och 40 mil (78 kWh)
Laddning
- Spänning: 400 volt
- Effekt: 130 kW (Medeleffekt 10-80%: 105 kW) på stora batteriet respektive 100 kW (Medel: 80 kW) på lilla batteriet.
- Laddtid: 10% – 80%: Runt 30 minuter (55 kWh) respektive 33 minuter (78 kWh)
- Stickkontakt: 3,6 kW på insidan samt via adapter från laddporten (adapter ingår i Long Range Plus-varianten).
- V2G: Förberedd för V2G via AC.
Systemet
Vi känner igen oss från tidigare Kia-bilar. Identiskt system med Kia EV9 och nya Kia EV6 – tar ett tag att lära sig. Men gör jobbet. Det vi saknar är till exempel Spotify men då får vi använda trådlös CarPlay eller Android Auto. Spotify med flera appar kommer komma i framtiden.
CarPlay och Android Auto är numera trådlöst på alla moderna Kia-elbilar förutom första Kia EV6.

Foto Simon Hamelius
Att köra
Kia Ev3 är en av de mest komfortabla småbilarna på marknaden därmed så berövar den Volvo EX30 på sin enda USP i segmentet. Om vi nu kan jämföra den betydligt trängre Volvo EX30 med Kia EV3. EV3 är så bekväm och så rymlig att den passar både som andra-bil och huvudbil. Att åka på Europa-semester är inga som helst problem.
Adas-systemen har lite väl lite bas i sina ständiga pip men vi lär oss snabbt stänga av överfartslarmet genom att hålla inne Mute samt sätta genvägar på hur vi stänger av ögonsensorn.
En-pedalsläget – hur mycket bilens kall motorbromsa och därmed regenerera tillbaka till batteriet när vi släpper gaspedalen – är någorlunda adaptivt men finns också i tre distinkt olika varianter som vi väljer mellan efter personliga preferenser. Valet sparas och är den samma nästa gång vi sätter oss i bilen. Nice!

Kia EV 3 i färgerna EV3 Aventurine Green och Frost Blue. Foto: Simon Hamelius
Cirkapriser och utrustning
- Standard Range (lilla batteriet): 420 000 kr
- Long Range (stora batteriet): 490 000 kr
- Long Range Plus (stora batteriet): 530 000 kr
- Long Range GT Line: 580 000 kr
- För att få digital nyckel måste vi ha det stora batteriet – även trådlöst laddning av mobilen.
- Long RAnge Plus krävs för bättre ljus, elmanövrerade stolar och baklucka, konstläder, v2L och skutbord i mitten.
- GT-line ger oss heads-up display, 360-kamera, bättre ljud och ventilerade stolar fram – utöver lite annan design.
- Se alla detaljer och skillnader.
Garantier
- Garanti 7 år eller 15 000 mil