Kia E-Niro - En rimligt prissatt elbil med rimlig distans

Från sajten:
https://teknikveckan.com/spel/kia-e-niro-en-rimligt-prisats-elbil-med-rimlig-distans/


image

Alla pratar elbilar och ändå är det skralt med hyfsad lång räckvidd till en rimlig penning ihop med någon form av körglädje, I alla fall fram tills nu.

Kia E-Niro kostar från 450 000 kronor innan skatteavdrag på 60 000 kronor och för det får vi en bil som i praktiken går runt 35 mil (officiellt är 45 mil). Det är hundra tusen kronor mindre än billigaste Tesla 3 och hela två hundra tusen kronor mindre än Tesla 3 long range. Den har runt 15 mils räckvidd längre än den E-Golf vi tidigare testat.

För det får vi en lagom stor bil med lagom komfort och med ett infotainmentsystem som kunde varit både roligare och med högre upplösning på skärmen men som är bra nog.

visade sig vara långt nog för att vi skulle sluta bry oss om planeringen utan det finns allt som oftast gott om räckvidd kvar när det är dags att börja fundera på var nästa snabbladdare längs vägen är. Här fungerar det också att ladda till de 80% som det går snabbt upp till jämfört med ett mindre batteri som vi gärna fyller på för att slippa stanna snart igen.

Vi sitter skönt både fram och bak medan våra väskor visserligen får plats men den klarar knappast att få med packningen för en hel familjs utlandssemester.

Stöd för Android Auto och Apple Car Play finns med men det ser inte särskilt vackert ut på den inbyggda skärmen. Vare sig de eller den inbyggda GPS:en kan visa navigeringen på skärmen bakom ratten och det är synd.

App-stöd för att kontrollera bilen med mobilen saknas men utlovas i nästa version.

Bilens hjälpsystem håller den på mitten av vägen även när sidolinjerna inte är perfekta och fungerar därmed bättre än exempelvis flera Volvo-modeller som vi testat. Däremot är ratten helt värdelös stundtals på att känna av att vi faktiskt håller i den och piper till då och då ihop med ett aggressivt meddelande om att vi måste hålla i ratten trots att den kan köra själv.

Andra irriterande ljud är döde vinkel-varnaren som kan pipa till om vi blinkar in lite för tidigt efter en omkörning. På tal om ljud, vi önskar att det permanent gick att stänga av det artificiella ljudet den ger i från sig. Det måste göras varje gång vi startar bilen.

Men bortsett från det så är det här favoriten just nu då den lyckas kombinera det som är viktigt i elbilssammanhang ihop med ett pris som inte sticker iväg allt för högt.

Det viktigaste detaljerna

  • Pris: Från 444 000 kronor innan skatteavdrag.
  • Tillägg för Advanced Plus Dödavinkel-varnare, läderklädsel, parkeringssensor fram & bak: 29 000 kr .
  • Techpaketet med större 8-tums skärm, JBL-högtalare, induktionsladdning: 14 900 kr.
  • Storlek på batteri: 64kWh
  • Distans: Officiellt 45 mil
  • Webbsida: Bygg din Kia.

Har den prisats rimligt av testare, eller har den prissatts rimligt av Kia? :wink:

Voops, tack!

1 gillning

Ingår det en telefonkatalog?

Jag vill inte vara dum, men ljudet som bilen gör är inte för att reta dig, utan för att varna framförallt gång och cykeltrafikanter, enligt lag. Och då är det ju lite dumt om den gick att stänga av ”för alltid”…

Haha jo det är klart det är men dels är.detta ljudet jobbigare än vanligt och dels hörs ju bilar ä då på grund av att de faktiskt rör asfalten när de kör :slight_smile:

1 gillning

Gångtrafiker får anpassa sig eller bli överkörda, darwinism

2 gillningar

Behagar du skämta eller har du totalt tappat det nu?

Ytterst seriös, vafan ska bilarna ha fåniga ljud, folk får lära sig hur man beter sig i trafiken istället

2 gillningar

På min Leaf stänger detta varningsljud av sig själv över 38km/h. Du har helt rätt i högre hastigheter hörs även en elbil, men i längre hastigheter är de väldigt tysta…

Ärligt talat, tror du inte att du blivit räddad mer än en gång av olika typer av skydd? Så istället för att göra narr av dem borde kanske vara lite tacksam! :wink:

Jag går inte ut i gatan med enbart ljud som referenspunkt nej.

Går du baklänges också eller har du ögon i nacken?

Hur är det relevant? Jag bor mitt i Stockholm city, välkomnar tysta elbilar, men mardrömmen om alla jävla bilar ska låta. Det dödar ju halva grejen med elbil, där den andra halvan är luftkvalitet

3 gillningar

Tja, säkerhet måste ju lösa alla situationer, som tex promenad på väg och inte bara de situationer du känner att du har nytta av.
Allt detta är nytt, det kommer komma massor nya lösningar framöver för att hantera ljud från elbilar på ett bra sätt. Man får bara ha lite tålamod.

Bilarna ska vara knäpptysta, illa nog med däcken som låter. Och sprider partiklar

2 gillningar

Visst är det bra med tystnad, men genom att man klurar lite så kan man få till ljud på rätt ställe och tystnad på resten.... Men allt detta är i sin linda då det inte finns så många elbilar, ännu... Kolla detta koncept:

om du kör elbil lite mer så kommer du märka på parkeringar att inga hör dig komma. Det är vansinnigt irriterande. Jag önskar jag hade sådant ljud på min bil.

Barn på parkeringar hör inte när du kommer med elbil.

Barn är alltid oberäkneliga det är upp till dig som förälder att hålla koll på dem, och även föraren av bilen