Kia ”återkallar” 640 000 laddhybrider världen över då de har upptäckt ett fel som skulle kunna göra att bilarna börjar brinna.
Att vakna upp till en brinnande bil är ingen höjdare så om du är ägare av en Kia Ceed, Xceed eller Kia Niro laddhybrid så kan du inom kort få hem ett brev om att det är dags att boka tid för att byta ut en komponent. Anledningen till att du kan behöva besöka en verkstad är att de har upptäckt att vatten kan läcka in på ett kretskort och orsaka brand i motorrummet.
I Sverige är det cirka 53 700 bilar som berörs och om du har en Ceed, Xceed eller Kia Niro så är det följande tillverkningsår som drabbade:
Kia Ceed laddhybrid – tillverkad mellan 2019 och 2023
Kia Xceed laddhybrid – tillverkad mellan 2019 och 2023
Kia Niro laddhybrid – tillverkad mellan 2015 och 2022
Det går även att knappa in ditt registreringsnummer på car.info för att kontrollera om din bil behöver åka in till en verkstad för åtgärd om du inte vill vänta på brevet från Kia.
Jag har en Kia, om jag skriver in mitt regnummer på Carinfo, vart i så fall står det om jag måste in med den? Den ska iofs på service den 12e februari så dom löser säkert då i så fall.
Hade en riktigt fin VW Jetta -88 som brann upp. Den stod på min fristående, takförsedda altan då det hände, som tur var, och inte under skärmtaket vid ladugården. Där den brukade stå.