Kastruller och grytor – vad ska man ha?

Har en salig blandning av diverse billigt krafs hemma på kastrullsidan.
Vad ska man ha som har lite högre kvalitet?

Sitter och kollar på kastrullset från WMF Provence, Zwilling cube (och sneglar mot scanpan då man har deras stekpannor).

Någon som har erfarenhet av dessa eller helt andra märken? Är inte sugen på att lägga över 2500-3000 kr på ett set.

1 gillning

Scanpan Fusion…:v:

2 gillningar

Edit: såg att det är just grytor och kastruller. Var lite snabb i toabesöket på jobbet :crazy_face: säg till om jag ska radera inlägget :joy:

Inlägg:
Vi skippar faktiskt Scanpan numera. Köpte deras senaste 28ø Stradium/Titanium beläggning. Kör bara trä-/plastredskap - helt slut efter 1år. Tråkigt för en panna kring övre prisklassen.

Så vi köpte senast 2x Tefal Comfort Max 28ø (199kr/st) att ha till ”vardagsmaten”

Sen till söndagstekarna och till Tarte Tatin köpte jag Satake ”honeycomb” lättgjutjärnspanna 28ø (350kr/st)

Åhléns säljer den för 350kr med ca 1-2 månaders mellanrum. Tycker den funkar riktigt fint faktiskt :blush:

Nu gällde det kastruller ja :sweat_smile:. Vi har scanpan stekpannor, rostfria utan beläggning. Odödliga

Kör ikeas 365+ med glaslock, smidigt när man ser att det kokar osv. Stekpanna kör jag gjutjärn.
Sedan le crueset emaljerade gjutjärnsgryta till grytor och liknande

Vi har haft ICAs egna i många år och dom har varit förvånansvärt bra (väldigt lika IKEA 365) men dom börjar långsamt vara slut. Köpte en Jamie Oliver Everyday (från Tefal) som vi är väldigt nöjda med. Annars har jag kollat på Professional Secrets, svensk märke som verkar väldigt solida.

Vad ska du använda dem till?
Till skillnad mot stekpannor tycker jag vad som helst duger i kastrullväg för att koka potatis, pasta ris och göra såser. För den användning ta något du tycker är snyggt och rätt prisklass :slight_smile:

Campadre kör kampanj på zwilling, vet dock inte om det är billigt?

1 gillning

Mitt enda krav på kastruller är man ska kunna ta av locket utan grytlapp eller liknande.

1 gillning

Har haft grytsättet du länkar Grytset Provence Plus 5 delar från WMF » Fri frakt i 4 år nu. Väldigt nöjd. Brukar köra svinto på botten och insidan. Då blir de som nya igen. Samt locken går lätt att ta isär och diska. En tumme upp från mig på det!

1 gillning

Underskatta inte att Scanpans logga sitter spegelvänd på undersidan av handtaget på locket så du ser det speglas korrekt i locket…:sunglasses::grin:

Ronneby Bruk stekpanna i lätt gjutjärn. Det räcker så! :wink:

Svårt att koka pasta eller mannagrynsgröt i den :stuck_out_tongue:

Det var billigare än bagagaren och kocken. Dock dubbel botten, zwilling cube har tre lager i botten

Ikeas kastruller med svetsade handtag.

Nästan alla med nitade handtag även dom i rostfritt stål, är niten av aluminium. Oavsett märke. Den löses upp av modernt maskindiskmedel och helt plötsligt står man med handtaget löst i handen och kastrullen kvar på spisen i bästa fall, sämsta fall ligger den på golvet.

Fast hur många lager behöver du? Ok möjligen för en såskastrull men annars funkar nog det mesta.

1 gillning

Hade ingen koll alls på det, tur man köpte rätt serie då

Jämn värme är viktigt :ok_hand::nerd_face:

Scanpan Fusion 5 har 5 lager…:stuck_out_tongue_winking_eye:

http://www.professionalsecrets.se/sv/ps/produkter/webshop/product/32/

Den här kör jag med. Mycket nöjd!