Kan man reparera telefoner hos Apple om man köper hos tredje part?

Min mor ska köpa en iPhone SE, men vill inte köpa från Mediamarkt, Elgiganten etc pga erfarenheter av väldigt undermålig kundtjänst när något krånglar. Min erfarenhet är också att det finns en viss "friktion" att få sin elektronik lagad hos t.ex. Mediamarkt, Elgiganten och vissa billiga online-butiker, medan allt oftast är friktionsfritt hos Apple. Apple brukar i min erfarenhet vara mer "snälla" och inte neka lika många lagningar/utbyten. Men kan man be Apple laga/byta ut sin telefon om man köper från en elektronikbutik? Eller om man köper från sin mobiloperatör? Varför jag frågar är för att hon vill ha så friktionsfri kundtjänst som möjligt, men att Apple har det dyraste priset för iPhone SE. Så helt enkelt om man kan äta kakan och samtidigt behålla den.

Apple: 5700
Tele2: 5400
CDON: 5300 men säljs ibland för 4900

Jag har haft garantiärenden på olika Apple-prylar köpta på olika ställen. Har gått bra att gå till Apple store eller deras auktoriserade reparatörer!

2 gillningar

Alla Apple-produkter kan lagas hos alla auktoriserade Apple-verkstäder samt alla Apple Store och Apple Online :slight_smile:

Detta gäller även fall utanför garantin men inom 3 års reklamationsrätt. Man går alltså betydligt längre än vad reklamationsrätten säger då denna stipulerar att du bara kan ställa krav dit där den är köpt. Vidare flyttas denna möjlighet över mellan köpare om den säljs vidare privat. Även det något som går längre än lagstiftningen.

1 gillning