Kan man köra 2 routrar på en nätverkskabel?

Jag har 2 routrar på jobbet och den ena kopplad med nätverkskabel till Internet och den andra är inte kopplad till Internet. Jag skulle vilja koppla den andra till Internet också men slippa att dra en kabel till den. Kan man köra routern utan kabel men den andra routerns WiFI? Eller måste jag dra en kabel till den?

Måste ha kabel mellan om inte routern har någon konstig range xtender-funktion inbyggd,men det är en dålig lösning även om det finns. På den sekundära om du kopplar in något där så stänger du av routerfunktion så den endast agerar hub.

Vad är det för routrar?

Är det moderna grejer kanske dom har någon mesh inbyggt? Som ASUS har på vissa.

Det är 2 olika routrar, en Sagemcom från Telia som är ansluten till Internet och en Asus. Jag misstänkte att det är kabel som gäller så det är väl bara att fixa en sådan.

1 gillning

Kanske enklare att köpa en switch och dra kabel till om du vill slippa strul med att konfigurera ASUS-routern och så. :slight_smile:

Typ denna, 200 pix;

Jag kan väl dra från router till router?

Ja, men du måste ställa in din ASUS-router att inte agera router etc, annars blir det problem. Om du inte har stenkoll på vad du gör så är en switch för 200kr en smidig lösning.

Kan du inte byta ut den som är kopplad till internet mot den nya? Fast du kanske vill använda båda för bättre täckning ?

Om du inte behöver Wi-Fi funktionaliteten på den gamla så kanske det finns ett bryggläge på den som gör att du kan koppla in din nya direkt i din gamla. På den tiden jag hade router kopplad med rj45 (heter det så?) minns jag att jag bryggande den och kopplade in den router jag ville använda i den bryggade.

Edit: Det var inte rj45 det var en kabel typ gammal tv-kabel. Minns inte vad de heter😞

Ja, ställ den andra routern i access point (dhcp och NAT avstängt).

Lite beroende på hur gammal asusen är så tror jag en den har möjlighet att förlänga vi wifi. Vet att jag själv gjort det med en gammal rt-n56u någon gång

Jag undrar som Erik vad syftet är? Om det är för bättre täckning eller vad?

Generellt är router på router en dålig ide, om du inte kan ställa om den andra i AP läge kanske?

Om du sätter ett switch på WAN sidan måste du ha flera IP adresser från ISP också.

Känns som typiskt use case för något av de billigare meshpaketen med 3 noder från TP-Link typ m5 eller m9 då kraven inte verkar vara så stora skulle de duga fint, om det inte är för långt. Och då tar du alltså bort de två andra routrarna du ska inte addera en tredje :joy:

Syftet är att jag har en fyrhjulsinställare som arbetar med kommunikationen mellan Asus routern och en Android platta. Dessa behöver uppdateras över Internet mellan varven och därför behövs en uppkoppling. Jag kan i och för sig dra en ledning över golvet när detta görs då jag inte behöver Internet för att sakerna ska fungera när de används. Men skulle vilja ha en permanent uppkoppling för att det är smidigare.

Om du bor nära en Kjell butik kan du ju höra med dom, de brukar vara bra på att hitta lösningar om man har lite udda IT behov.

koax kanske? Klassiska comhem 3 hål i väggen :grin:

Så ASUS routern skickar trådlöst till android plattan? Kan du inte bara sätta routern någonstans i närheten av din befintliga router? Routern behöver konfigureras om till AP mode. Vad är det för modellbeteckning på ASUS routern?

Det var tydligen inte en Asus utan det är en D-Link Dir 842.

Den gick End of support i nov 2023 , kommer inte att få mer firmware uppdateringar så du bör snart sluta att använda den, iallafall senast i nov 2024.
Möjligt att den går att flasha om till OpenWRT och förlänga livstiden.

Finns flera säkerhetshål i den så den är elskrot om det inte, som @ChatterDuck säger, går att installera en annan firmware från tredje part.

1 gillning

Routern är ju inte uppkopplad till nätet eller nätverket så jag är inte så orolig. Bättre att ta med plattan hem och logga in den där och uppdatera den på det viset.

2 gillningar