Kan man dela iPhone eller Mac till TV utan WiFi?

Då vår fiberkabel är avgrävd funderar jag på om det finns något sätt att dela från iPhone till TV utan WFi? Jag har Apple TV och en Samsung Q90R.

Har för mig att det fungerar om du kopplar bort både Apple TV och iPhone från wifi.

Du måste även ställa in på Apple TV att alla enheter i närheten får spela upp AirPlay och inte bara de som är anslutna till samma nätverk.

1 gillning

Ska det göra.

2 gillningar

Däremot är det inte säkert att det fungerar för @xms67. :wink:

1 gillning

Nej, det är klart. Tänkte inte på det, allt som kan gå fel, gör oftast det för höga vederbörande :sweat_smile:

Kan du inte ta en bit av den avgrävda kabeln och koppla mellan luren och TV'n? Hittar ut själv. :joy:

Har inte provat. Men skulle det inte fungera att dela internet från iPhone till apple TV?

Hur kan ditt lokala Wi-Fi ligga nere om det är fibern som är av? Om min leverantörs fiber går av så funkar iallafall mitt Wi-Fi här hemma. Dock utan internet.

1 gillning

Det är lite för tekniskt för mig. Men jag tror WiFi finns, för alla apparater kopplar upp på WiFi men inget internet såklart. Då får jag koppla ned WiFi och köra via mobilnätet. Men gör jag så kan jag inte dela något från nätet via AirPlay, typ poddar eller en fotbollsmatch. Syftet med hela projektet är främst att kunna se FA-cupen.

JAG funderar på det @JohnW00 skrev. Vad betyder det? Jag förstår att WiFi på något sätt sänder något för man ser ju nätverken(SSID). Men vad betyder det i praktiken? Att jag inte kommer ut på interntet är ju uppenbart utan fiberkoppling. Men varför fungerar då t.ex. inte Netamo? Jag kan inte se mina sensorer i Netatmo.

Funkar bra. Har kört så ett flertal ggr när bredbandet felar. Har iofs. 5G då vilket kanske underlättar.

1 gillning

Hos mig verkar AirPlay hitta varandra, men själva sändningen dyker inte upp.

Lika så om jag testar på YT

Step 1. Turn on the Bluetooth and Wi-Fi but don’t let your devices get connected to any Wi-Fi.

Din Apple TV är antagligen fortfarande ansluten till ethernet eller wifi.

1 gillning

Testa denna metod
https://www.imyfone.com/mirror-tips/airplay-to-apple-tv-without-wifi/