Kan jag köpa iPhone 14 i USA?

Alla iPhone 14 som säljs i USA saknar hållare för SIM-kort. Endast eSIM som gäller nu. Vissa av de billiga operatörerna här i Sverige (tex Fello som jag använder) har inte stöd för eSIM, men det är ju lätt att bara byta till en annan operatör. I mitt fall kanske Halebop så jag får behålla Telias nät.

Men hur gör man sen? Jag startar telefonen, men jag kan ju inte sätta in ett SIM-kort så att telefonen vet om vilket abonnemang jag har. Jag kan ansluta till Wi-Fi, kan man sen få tag i en QR-kod för eSIM eller logga in på operatörens sida och få det på den vägen? Är detta något som skiljer sig mellan olika operatörer, dvs har bara vissa svenska operatörer ett system att skicka eSIM till en telefon utan SIM-hållare?

Jag har flera bekanta som kör sin iPhone 13 med eSIM, men då har de alltid börjat med ett fysiskt SIM-kort. Därav min fråga vad processen är om man inte ens kan sätta in ett i början.

Är inte någon expert men när jag gick från min iphone x till 13 pro så gick jag bara in i telenor appen och där aktiverade e-sim som hoppade igång direkt. Har för mig att jag inte behövde flytta mitt simkort utan bara vara ansluten till wifi så jag hade internetuppkoppling.

Något som kan vara bra att kolla upp är om USA-iPhone har stöd för samma 3G/4G/5G-band som använder här i europa/Sverige. Kan bli lite tråkigt annars.