Kan inte tömma två filer HighPointRR.kext, HithPointIOP.kext i Papperskorgen

Har haft två filer i papperskorgen på min gamla MacPro, HighPointRR.kext, HithPointIOP.kext (för ett 4XSATA RAID PCI-kort) , länge som aldrig raderats när papperskorgen töms.
Inte brytt mig så mycket.

Har köpt en ny Mac Studio och flyttat allt från gamla datorn till nya maskinen med Flyttassisten.
Allt har gått ganska, lite mysigt pyssel med drivrutiner som inte lirar med Apple Silicon, kul deckararbete (halva nöjet med att köpa nytt).

DE två filern HighPointRR.kext, HithPointIOP.kext i Papperskorgen kom med #arghhh. Till problemet hör att jag tror att

Har försökt det mesta.
Drar jag ut dem på skrivbordet, kopieras de ut på skrivbordet.
När jag lägger tillbaka dem i papperskorgen, blir det fyra filer och de två tillbakalagda försvinner men de två är envetet kvar.
Har försök det mesta nu senast i safe mode.

Jonass-Mac-Studio:~ jonasbengtsson$ sudo rmdir /Users/jonasbengtsson/.Trash/HighPointRR.kext 
Password:
rmdir: /Users/jonasbengtsson/.Trash/HighPointRR.kext: Operation not permitted
Jonass-Mac-Studio:~ jonasbengtsson$ sudo rm -R /Users/jonasbengtsson/.Trash/HighPointIOP.kext 
override rw-r--r-- root/wheel restricted,compressed for /Users/jonasbengtsson/.Trash/HighPointIOP.kext/Contents/CodeResources? y
rm: /Users/jonasbengtsson/.Trash/HighPointIOP.kext/Contents/CodeResources: Operation not permitted
...
override rwxr-xr-x root/wheel restricted for /Users/jonasbengtsson/.Trash/HighPointIOP.kext? y
rm: /Users/jonasbengtsson/.Trash/HighPointIOP.kext: Operation not permitted
Jonass-Mac-Studio:~ jonasbengtsson$ 

RAID-5:an med nya M1 drivrutiner funkar "halvbra" 2 av 4 diskar läses in - alltså helt kassa alltså.
Har hel backup på den så ingen jättekatastrof.

Det jag misstänker är att de två tillägen i Papperskorgen läses in, trots att de nya ligger på rätt plats "/Library/Extensions/HighPointRR.kext".

Förut kunde man starta i Target mod, kan man det fortfarande?

Verkar så Överföra filer mellan två Mac-datorer med hårddiskläge - Apple-support (SE)

Toppen, testar!