Kan inte spara alla mina iPhonebilder till datorn

Jag har försökt spara alla bilder som finns lagrade i min mobil, men iTunes resp. Bilder sparar bara ett litet urval av bilderna i mobilen. Var gång jag försöker spara till datorn blir en massa av mina bilder osparade. Jag vill göra en helt ny lagringsmapp i datorn med samtliga bilder som finns i mobilen så att jag får radera och göra plats i mobilen.

Mobil : iPhone 6s iOS: 15.0.1 Minne: 16 GB (tyvärr)

Dator : MacMini (mitten 2011) mac OS 10.13.6

Program : iTunes 12.8.3.1 Bilder 3.0 Bildinsamling 7.0

Mobilens iOS säger att minnet är fullt och att jag ska göra något för att få mer plats för foton eller nya appar. Hur lösa detta?

Tacksam för förslag

/Hans

Det absolut smidigaste sättet är att köpa lagring i iCloud och sedan under inställningar -> bilder kryssa i ”Optimera iPhone-lagring”. Det innebär att bilderna i full upplösning sparas på iCloud och interna lagringen i mobilen bara innehåller en lågupplöst kopia.

Ett annat alternativ, om du redan har iCloud, är att beställa ett arkiv. Arkivera och kopiera informationen du lagrar i iCloud - Apple-support (SE)

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Apple vs resten

Jag misstänker att din Macs OS är föråldrat. Kan du uppdatera det till en nyare version?

Har du tillräckligt med utrymme på din Mac? Det låter inte så när din mobil säger att det är fullt dit du vill skicka bilderna.

Prova med att ta ett mindre antal bilder. 10 st och se om det fungerar då.

Hej!

Jag har nog skrivit fel info i rubriken. När jag använder Bilder , iTunes eller Bildinsamling får jag inte fram mer än ett fåtal av de bilder som finns i mobilen till datorns skärm. Dessa sparas och exporteras till datorn. Men problemet är att det finns ett stort antal bilder i mobilens minne som inte visas på datorns skärm och med andra ord inte heller kan sparas.

Datorn har mycket plats kvar, ca 340 GB.

Jag vill göra en ny arkivmapp i datorn med SAMTLIGA bilder från mobilen. Det verkar vara något fel i någon av mina Applegrejor så att det inte längre går rätt till. Vill inte gärna gå över till Android-prylar... Har bara använt Apple sedan slutet av 1980-talet.

Hoppas någon vet hur...
/Hans

iTunes används inte till för att importera bilder till datorn. Utan det används bara för att synkronisera IN bilder till telefonen.

Är det bilder som du tagit med telefonen eller har synkroniserat in till den?

Vet du att bilderna faktiskt finns på mobilen och inte bara är 'pekare' till iCloud?

Jag har 'optimisera lagring' på i telefonen och när jag pluggar in den i datorn visar Bildinsamling 2,861 bilder fast telefonen säger att det finns 9,143 men över 6,000 bilder har alltså synkats upp till iCloud.

1 gillning

Ja, 99 % är tagna med mobilen. Endast ett fåtal har tillkommit genom bilagor till SMS.

Men ändå, hur "markera" mobilens bilder så att alla kan föras över till en fil i datorn? Ska jag använda någon annan metod, app eller program än Apples?

Är van vid att allt med macen ska bara fungera, är helt vilsen nu.

Kontrollera att du har Hämta och behåll original aktiverat under Inställningar → Bilder på din iPhone.

Annars ligger bilder i molnet och då är de svåra att överföra genom att koppla in din mobil.

Den sista bilden som är tagen och finns i mobilen har nr IMG_0842 enligt bildens info. När jag nu går in i mobilens Bilder-arkiv syns alla som tagits sedan HÅRD UPPDATERING för ca 2 år sedan. När jag försöker via datorn kommer bara senaste 19 bilderna fram. Det är förmodligen iCloud som spökar men jag vet inte hur bemästra problemet.

Kan jag använda Google Photos månne för bättre resultat att upptäcka samtliga bilder i mobilens bildarkiv? Verkligen en omväg...

Tack för allt intresse från alla.

Vad händer om du loggar in på icloud.com och gå in på bilder. Markerar samtliga bilder (CMD + A) därifrån och väl ladda ner?

Eventuellt får du dela upp nerladdningen i några omgångar ifall det är för stora filer.

Curiosity
Tack för förslaget, intressant. Jag har gjort enligt förslagen i anvisningarna och laddat ner en .zip-fil med en ansenlig mängd bilder i olika format. Har inte orkat kontrollera ännu om alla bilder från mobilen finns med, dock tyder bildnumren på att en del inte finns med, vet dock inte om jag kastat några under gångna tiden.

Jag återkommer med rapport, bra i alla fall att ha en arkivkopia av iCloud i datorn. Tyvärr fick alla bilder datumet 23-07-12, finns det andra metoder att få med originaldatum?

Men som många skriver, varför är det så svårt att markera alla bilder i mobilen och sedan ladda ner dem utan att gå via iCloud?

Zop
Var inne och kontrollerade Inställningar-Bilder i mobilen. Den var ställd på Optimera iPhonelagring, tyvärr (?) Jag har märkt att bilderna i mobilen är suddigare vid betraktning. Det är alltså anledningen ... Ska jag ställa om till Hämta och behåll original före nedladdning från molnet? Blir datumen korrekta då?

Suck, då blir det väl ännu svårare att få utrymme för fler bilder innan jag raderar i mobilen och i molnet. Hoppas jag kan få tips om bra metod av er, hjälpsamma vänner.

Korrekta datumet finns i EXIF-informationen. När filen skapas blir naturligtvis datumet då filen skapas.

1 gillning

Du markerar inte bilder i telefonen utan du marker i programmet Bildinsamling.

Du svarar i stort sett på problemet själv.

När du har optimerad lagring på så sparas bara en låg upplöst bild på din mobil och den fullskaliga laddas upp till iCloud och finns där för att kunna laddas ner i hög upplösning vid behov. På så sett sparar du på minne på mobilen.

Via Bilder appen på datorn kan du välja att exportera alla bilder till valfri plats. Alternativet är att göra som jag skrev tidigare och du provat.
EXIF informationen finns kvar så du kan importerar alla bilder till vilket program du vill, t.ex Lightroom för redigering.

Hej alla!

Jag har nu gått igenom det jag laddat ner i olika versioner.

Det som framgår är att molnarkivet i icloud.com innehåller väldigt mycket mer är det som finns i datorns BILDER-arkiv. Allt som tagits med tidigare mobiler och tidigare versioner av iOS finns med. Också vilka modeller av iPhone som använts.

Men…

T.ex. på senare tid saknas alla bilder i datorn mellan 14/5-22 och 29/1-23. Som tur är finns dessa i moln-arkivet, men får fel datum vid nedladdning som också framgår av Kathos svar.

Frågan är då, varför går det inte att ladda över från mobilens till datorns BILDER-arkiv det som saknas med korrekt metadata? När jag kopplat in mobilen till datorn kommer inte saknade bilderna fram för nedladdning som brukligt är. Är det en bugg i BILDER-programmet?

En annan fråga: varför får jag flera versioner av varje bild, en med .jpg och en med .mov. Från molnarkivet också varianten .AAE (tror jag det var). När jag klickade på en sådan startade datorn sökandet efter icloud.com och mitt bildarkiv. Krångligt för en ovan… Och går det att välja ut den bästa bilden av en serie live-bilder för att kunna slänga .mov-varianten?

Finns det hopp? Tack alla.

Det jag inte förstår varför använder du inte datorn och Bilder appen om du har macOS.
Har du Windows använder du iCloud för Windows

Hej!
Det är ju det jag gör, men bilderna mellan 14/5-22 och 29/1-23 kommer inte fram på något sätt. Jag begriper inte varför, MagicaDeHex kanske trollar bort dem?

Windows har jag aldrig använt mig av i mac-datorn, känner inte för den blandningen av OS.

Ingenstans har du pratat om att du använder Bilder appen. Utan den enda information vi fått är att du ansluter telefonen till datorn och försöker importera bilderna.

Är iCloud bildbibliotek påslaget på telefonen och dator SKA alla bilder synas.

Det går inte att både ha iCloud bildbibliotek och manuellt synkroniserat in bilder i telefonen.

Jag misstänker att det saknas en del information för att kunna korrekt hjälpa dig.

2 gillningar