Kan inte skicka sms från iPhone

Helt plötsligt har jag upptäckt att det inte går att skicka SMS från min iPhone längre, har funkat alldeles utmärkt fram till några dagar sedan.

Det ser ut som meddelandet skickas, det syns i chatthistoriken, men den når inte mottagaren. iMessage går bra.

Enligt Comviq ska man kunna lägga in meddelandecentralnumret genom att ”ringa” 5005767246707990001# men det ger bara ett felmeddelande.

Några tips på hur jag kan lösa det?

Slagit av/på iMessage i Inställningar? Kan vara något som hakat upp sig där kanske.
Eller så kanske Tele2 har störningar i sitt nät.

Tack, testade men hjälpte inte.

Uppräckte igår att denna var urkryssad, men visst ska den vara ikryssad? Hjälpte dock inte.

Den bör man nog ha ikryssad, jag har det dock inte.

Jag har ingen lösning men det påminner lite om mina problem. Jag kan inte skicka MMS direkt från telefonen - men jag kan skicka från datorn via telefonen.

När jag försöker via telefonen så säger den att jag måste aktivera MMS - vilket jag har gjort.

Skicka som SMS bör vara aktiverat.

Har aldrig haft den inställningen påslagen. Den är avstängd som standard.

Fungerar det inte att skicka iMessage får jag upp en fråga om jag vill skicka som sms i stället. Brukar hellre avvakta tills iMessage fungerar igen då.

1 gillning

Jag tror den instruktionen gäller riktigt gamla iOS-versioner, funkar inte på min iphone heller. Enligt googling skall sms-centralnummer ställas in automatiskt med operatörsinställningar. Och dessa kan ju ha uppdaterats av Comviq men inte i din mobil än?

Testa:

1. Starta om mobilen (om du inte redan gjort det)
  2. Nollställ nätverksinställningar och starta sedan om mobilen. (Inställningar > Allmänt > Överför eller nollställ > Nollställ > Nollställ nätverk)

Tack! Testade det men det hjälpte inte :confused:
Förstår inte vad som hänt…

Lösenordet för mitt wifi behövde anges manuellt efter omstarten, borde inte det vara lagrat/backup?

Nollställ nätverk raderar alla sparade wifi-lösenord.

Jo, tidigare anslutna Wifi-nätverk raderas ockå. Även iPhonens enhetsnamn har ändrats till förvalt ”iPhone” om du tidigare ändrat den (Allmänt > Om > Namn)

Sorry, borde kanske varnat dig, jag anade och testade faktiskt själv för att kolla men först efter jag skrev tipset :astonished: :joy:.

En helt annan tanke, kan felet vara hos mottagande operatör? Har du testat sms till flera olika mottagare (som inte har iphone/iMessage) med samma fel?

Just detta tycker jag är värdelöst nu när man får ett intryck av att alla wifi-lösenord finns sparade i Lösenord-appen.

Ja, wifi-nätverken verkar hanteras annorlunda än lösenorden. För när jag nu går in på Lösenordsappen på macen så finns lång lista på mina gamla nätverk sparade där, fast jag nyligen raderat på iphonen. Och listorna har inte synkats än åt något håll, fast Lösenordsappen är inställd att synkronisera i iCloudinställningarna på både iphone och mac. Får mig att tro att just wifi-nätverken inte synkas, utan bara sparas lokalt? (men delas vid behov?) Tyvärr kan jag ju inte kolla om listorna var identiska tidigare, eftersom jag just nu bara har ett sparat wifinätverk på iOS

En annan brist i Lösenord på macOS är att när man väljer att "exportera alla lösenord till fil" så kommer inte wifi-lösenorden med i den sparade csv-filen.

Men nu blev det lite offtopic...

1 gillning

Ja det var ju väldigt korkat att lösenordet för wifi inte finns sparade. Man samlar ju på sig en hel del lösenord genom åren och de vill man ju naturligtvis har sparade...

Verkar som att probelemt är att telefonen till vissa mottagare väljer att skicka som iMessage (blå bubblor). Till min fru som kör Android blir det blå bubblor, kanske kan vara en ledtråd i detta?

När jag stänger av iMessage i Meddelande-inställningarna skickas mitt SMS som mail till min fru :thinking:

Är du säker på att du skickar till hennes nummer och inte en e-postadress du lagt till på hennes kontakt som hon använder på en iPad?

Har hon haft en iPhone tidigare och inte avregistrerat numret från iMessage?

3 gillningar

Jag hade något liknande tidigare som @Esse hade lösningen på.

Det låter som att du skickar till hennes e-postadress i stället för mobilnummer.

1 gillning

Men vad f*n! Nu känner jag mig som min 80-åriga moster som har problem med "datan" :laughing:

Av någon anledning så kom det fram när jag aktivt valde att skicka ett sms från hennes kontaktkort i min telefon. Måste ha ändrats till e-post som default på något sätt.

Tack för hjälpen alla! :heart:

7 gillningar