Kan inte köra VPN-klient med Big Sur

Jag har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag enklast ska tackla, så mitt hopp står till er. :grinning:

Kör macOS Big Sur och har ett uppdrag där jag måste in via VPN till ett företags servrar. Dessa kan bara accessas över GlobalProtect VPN-klient. Problemet är att detta stora företag inte har en tillräckligt ny mac-klient som funkar under Big Sur och deras IT-avdelning tycker att jag borde kört ett operativsystem som är från 2019 eller tidigare, men om jag får tag på en nyare klient (den finns enl. tillverkaren Palo Alto Networks) så kan jag använda den. Vad är bästa lösning för mig?

  1. Försöka hitta en modernare mac-klient av GlobalProtect, men Palo Alto Networks tillåter bara installation över IT-organisationer, och den jag har kontakt med har alltså en gammal (version 5.0.5-28) och jag behöver minst version 5.2 enl. Palo Alto Networks.

  2. Nedgradera datorn till High Sierra bara för att få VPN att funka… Pust, vill verkligen helst inte detta, men kanske enda möjligheten?

  3. Köra en virtuell miljö på något sätt. Har fått tips om detta men vet verkligen inte hur jag praktiskt går till väga och vad jag ska välja.

Uppdraget går ut på att köra InDesign (max version 2019) och via en plug i den kommunicera över VPN med en databas-server. Så i detta nu är det bara VPN-bryggan jag saknar.

High Sierra är troligtvis utdaterad iom att Big Sur har släppts. Du kan inte köra ett något nyare system som tex Mojave eller Catalina?
Jag utgår ifrån att du fick dessa problem när du uppgraderade ifrån Catalina till Big Sur?
Ett alternativ är ju som sagt att köra ett äldre system virtuellt. VMware Fusion och Parallels är beprövade system för att göra detta. Parallels ger nu 20% rabatt. (Drygt 70kr för en licens)
Ett alternativ är Viritalbox som är Open Source och finns att ladda ned gratis.

Ja, problemen kom med Big Sur (även om enl. Palo Alto Networks borde den klient jag har fungerat dåligt även i Catalina). Jag har dock fått det att funka med Catalina tidigare (har även TM-backup av mitt Catalina-system), men jag tänkte mer att ska man nedgradera ska man kanske göra det ordentligt. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Tack för info om virtuella system. Parallells har jag kört i historisk tid för att få in Windows och en skälig kostnad för detta är inget problem i sammanhanget. Så det kanske är läge. Jag försökte nyss på att installera VirtualBox, men fick bara felmeddelanden, kändes verkligen community och opensource.

Mitt tidigare tips jag fick var att köra via Azure och sätta upp en miljö där, men känner att detta övergår de obefintliga kompetenser jag har på detta område. Så, Parallels blir nästa check.

Enklast lösningen hade ju varit om rentav någon utav er också körde GlobalProtect i nyare version och kunde ge mig installationsfilen. Enl. Palo Alto Networks själva verkar ju var och varannat företag vara deras kunder. Och IT-organisationen jag har kontakt med har bekräftat att jag kan köra ny version men de kan inte bistå mig med installationsfilen.

https://tunnelblick.net/

Säkerligen en bra lösning men för mig helt obegripligt vad jag ska göra med den när IT-organisationen jag har att göra med bara stöder GlobalProtect och inte lämnar ut några konfigurationsfiler. Har du en idé får du gärna hjälpa mig, tack.

Oavsett är denna artikel värd att läsa!

1 gillning