Kan ej göra mappar på hårddisken

Kan alltså inte lägga in något på hårddisken. Jag vet att man ska "visa info" på disken och ändra behörigheter men det går inte! Står "system läsa och skriva" jag är ju admin men vad jag än försöker göra så har jag inte behörighet att göra något... Hur ska jag göra? Tacksam för lite hjälp!

Mac OS 12.6.3 Monterey
Macbook Air 13" 2017

-Var försöker du skapa mappen?

Det finns systemmappar som inte ens admin kan eller ska röra.

Du har hela ~/ att använda. (~/ är samma sak som /Users/dittnamn/ dvs aktuell användares hemkatalog)

1 gillning

Ska bara gör "ny mapp" som jag då kallar tex tillbehör och har typsnitt mm. Eller en mapp med firmalogos eller vad som helst. Inget konstigt har gjort så här i över 30 år :slight_smile:

Kan alltså inte kopiera in någonting på hårddisken mer än i de mapparna systemet gjort

Men jag vill ha några egna

Gör en diskkontroll med Disk Utility till att börja med, men backup först!

Helt nyinstallerat system

Alltså, var är du när du försöker skapa mappen? Kan du ta en skärmdump?

Har du provat att göra en Map på skrivbordet?
Du är inte inloggad som Gäst?

Bara öppnar HDn och försöker göra en ny mapp

Ja inga problem på skrivbordet eller i mappen Appar, bara på HDn där då system, appar, användare, bibliotek ligger.

Nej jag är admin ingen gäst.

Saker förändras. Sedan macOS 10.15 Catalina består ”Macintosh HD” egentligen av två volymer: en för system och en för data. I Finder döljs detta så det ser ut som en volym, men det framgår om du tittar på disken i Skivverktyg.

Systemvolymen är skrivskyddad. I praktiken innebär det att du inte kan skapa något i root-katalogen ( / ) på Macintosh HD.

Om du vill skapa en plats för resurser som andra användare på datorn ska komma åt kan du skapa den i mappen Användare/Delad. Alternativt skapar du den i din egen användarmapp och delar ut den via fildelning.

.
.
.

1 gillning

Oj, då har man lärt sig något nytt :blush: Stort tack för den informationen nu slipper jag tänka på det mera… Tack alla som försökt hjälpa till!

2 gillningar